Hopp til innhold

Stoppet med sprukket frontrute: – Da skal man ikke på veien

Turen fikk en brå stopp for varebilsjåføren da bilen passerte kontrollørene fra Statens vegvesen i går.

"Førerperspektiv" gjennom sprukket frontrute på varebil, med ratt i forgrunnen og Statens vegvesen-bil i bakgrunn. Tatt av Vegvesenet under en mobil kontroll ved Fredrikstad 270524.

DÅRLIG SIKT: Det hjelper ikke om ruta sprakk i går, hvis ikke første biltur etterpå går til verkstedet og det står kontrollører fra Statens vegvesen og sjekker der du kjører.

Foto: Statens vegvesen

– Det var vel ikke så lett å se gjennom den ruta.

Det sier seniorinspektør Morten Kristiansen. Han ledet Statens vegvesens mobile kontroll i en veilomme ved industriområdet Øra mandag.

– Vi mener den ruta var så trafikkfarlig at han fikk bruksforbud. Direkte på verksted.

Vegvesenet er ofte ute på kontroller for å luke trafikkfarlige kjøretøy ut av trafikken.

I dette tilfellet hadde sjåføren unnskyldt seg med at sprekken i ruta oppstod dagen i forveien, uten at det imponerte Kristiansen.

– Han sa det hadde skjedd dagen før. Og det kan godt hende, det. Men det hjelper ikke. Da skal man ikke på veien, slår Kristiansen fast.

Trygg Trafikk: Luk dem bort

Det ble også utført faste kontroller på tollstedene i Ørje og på Svinesund.

Av 531 kontrollerte kjøretøy fikk 34 bruksforbud. To sjåfører ble anmeldt, 11 sjåfører ble ilagt gebyrer av forskjellige slag.

– Det er flott at Statens vegvesen avdekker slike avvik.

Paal-Gunnar Mathisen, Trygg trafikk

– Mer penger og ressurser til trafikksikkerhetsarbeidet må til for å luke bort flere trafikkfarlige kjøretøy, sier regionleder Paal-Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk Østfold.

Foto: Trygg trafikk

Det skriver regionleder Paal-Gunnar Mathisen i Trygg Trafikk Østfold i en e-post til NRK.

Uskikkede førere eller dårlige kjøretøy er ikke ønsket på norske veier, skriver Mathisen, som ønsker enda mer fokus på dette.

Vår oppfordring er å intensivere kontrollvirksomheten, på grensen, men også sammen med politiet ute i distriktene.

Les også Kjørte med pipende varsellampe fra Danmark: – Svært alvorlig

Et dashbord i et vogntog som viser feilmelding.

«Skulle bare»

En annen fører som ble stanset i mobilkontrollen hadde en personbil med en stor, fullastet tilhenger. Helheten ga en høyere totalvekt enn antallet bokstavkoder i førerkortet kunne dekke inn.

Personbil med tilhenger i profil. Stanset under en mobil kontroll i regi av Statens vegvesen ved Øra i Fredrikstad, 270524.

Hit, men ikke lenger, for en fullastet tilhenger uten bremser og bremselys.

Foto: Statens vegvesen

– I tillegg var det ikke bremser på tilhengeren. Ikke var det bremselys heller, sier Kristiansen.

– Han fikk kjøre derfra med personbilen, men måtte koble fra tilhengeren, og ble politianmeldt etterpå.

«Skulle bare» da, eller?

– Ja, vi hører det veldig ofte.

Kristiansen sier at det er svært enkelt nå å finne ut om førerkortet ditt gir deg rett til å bruke et kjøretøy. Det fins en app for det også, selvfølgelig, som Statens vegvesen har.

– Det er bare å slå inn bilens kjennemerke, og krysse av hvis du har en tilhenger. Så ser du om du har førerrett på den bilen, sier Kristiansen.