Hopp til innhold

Kjørte med pipende varsellampe fra Danmark: – Svært alvorlig

Vogntogføreren kjørte med en alvorlig bremsefeil i 500 kilometer på vei mot Norge.

Vogntogføreren kjørte med en alvorlig bremsefeil i 500 kilometer på vei mot Norge. På Svinesund ble han stanset.

Vogntogføreren kjørte med en alvorlig bremsefeil fra Danmark til Norge. På Svinesund ble han stanset.

– Da vi lukket opp døren til førerhytta oppdaget vi raskt en intens, skrikende lyd, sier Øyvind Ivar Grotterød, stasjonssjef ved Norges største grensestasjon på Svinesund.

Torsdag kveld og natt til fredag 15. desember hadde vegvesenet kontroll her og ved grensa i Ørje.

Øyvind Grotterød, fagleder Østfold i Statens Vegvesen

Øyvind Grotterød, stasjonssjef ved Svinesund kontrollstasjon.

Foto: Christian Nicolai Bjørke/NRK

434 tunge kjøretøy ble kontrollert. 30 av dem fikk bruksforbud for alvorlige mangler.

Blant dem det utenlandske vogntoget med den skrikende lyden.

– Sjåføren var like blid. Han sa han hadde hørt på denne lyden helt siden Danmark.

Det tilsvarer en kjøretur på drøye 500 kilometer og i overkant av seks timer.

Kontrollørene var ikke like blide. Lyden signaliserte en alvorlig bremsefeil på det 50 tonn tunge kjøretøyet.

– Det var også en stor, rød varsellampe som blinket på dashbordet. At han hadde kjørt med dette fra Danmark til Svinesund er svært alvorlig, sier Grotterød.

Må stoppe umiddelbart

Erik Graarud i Norges Lastebileier-Forbund liker ikke historien til vegvesenet fra Svinesund.

– Det tar vi helt avstand fra. Varsellamper betyr at vi må få gjort noe med det umiddelbart.

Graarud sier det viktigste er å komme seg av veien i slike tilfeller. Ofte ender det med at sjåføren ringer etter bergingsbil for å komme seg til verksted.

Erik Graarud står foran to lastebiler. På den ene kan logoen til Graarud Fredrikstad Transportforum.

Erik Graarud i Norges Lastebileier-Forbund sier føreren bør få kjøretøyet vekk fra veien så fort så mulig når varsellamper blinker.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

– Det kan være snakk om bagateller, men ofte er det ikke det når det dukker opp varsellamper og lyder.

– Å kjøre fra Danmark med slike varslinger uten å gjøre noe er litt langt, ja, sukker han.

Overdreven julepynt

Grenseovergangen på Svinesund er den mest trafikkerte i landet. Så langt i år har omtrent 700.000 lastebiler passert her.

Kontrollen hadde hovedfokus på vinterutrustning, men ofte er det andre ting som dukker opp i tillegg.

Noen hadde vært litt for ivrige med pyntingen på vei inn i julehøytiden.

hvitt vogntog med et kunstig tre med julelys i frontruta

Føreren av dette vogntoget fikk beskjed om å fjerne julepynten, siden den var til hinder for sikten.

Foto: Statens Vegvesen

– Det er hyggelig med julepynt i lastebilene. Men når de pynter så mye i frontruta at det hindrer sikten, da handler det om trafikksikkerhet, forteller stasjonssjefen.

Når det gjelder sjåføren med lyden og varsellampen, så fikk han bruksforbud frem til feilen var fikset.

Mannen slapp bot, men måtte en tur på verkstedet før han fikk kjøre videre.

Les også Stanset vogntog uten bremser: – Rett og slett en drapsmaskin

Vogntog avskiltet ved Svinesund på grunn av alvorlige mangler med bremsene.

Les også Vogntogkontroll på grensa: – Kunne fått katastrofale følger

Verktøy på vei ut av en rusten verktøykasse på et polsk vogntog