Hopp til innhold

Statseid kinesisk togselskap med i konkurransen om dobbeltdekkere til Norge

Fire togprodusenter konkurrerer om å leie ut dobbeltdekkertog til Norge. Det kinesiske selskapet CRRC er ett av dem. Nå venter de på avklaring av baneutbedringer.

Kinesiskprodusert dobbeltdekkertog

Den kinesiske togprodusenten CRRC har levert dobbeltdekkere til Sydney i Australia, og samarbeider med flere europeiske og amerikanske togselskap.

Foto: Gareth / Wiki Commons

Pendlere på Østfoldbanen mellom Oslo og Halden kan bli de første til å oppleve toetasjes tog i Norge. Strekningen lider under kapasitetsmangel og fulle tog i takt med at bompengesatsene i Oslo har økt.

Derfor ga Jernbanedirektoratet i fjor materiellselskapet Norske Tog beskjed om å se etter dobbeltdekkere som kan leies og settes inn på Østfoldbanen.

Hensikten er å øke passasjerkapasiteten inntil det er bygget dobbeltspor på hele strekningen til Halden.

Fire kan gi tilbud

Bombardier dobbeltdekker

Et dobbeltdekkertog fra Bombardier på Østerport stasjon i København. Dette er en togtype som selskapet Railpool ønsker å leie ut til norske togmyndigheter for bruk på Østfoldbanen.

Foto: Hans Andersen

Tilbudsfristen er nå forlenget som følge av behovet for tekniske endringer på Østfoldbanen, men fire togprodusenter er forhåndsgodkjent for å levere tilbud på dobbeltdekkere til norske spor.

Kontrakten skal gjelde for fem år med mulighet for forlengelse i fire år til og har en verdi på 350 millioner kroner.

Dette er selskapene som ifølge Norske Tog er med i kampen om kontrakten:

  • Stadler – sveitsisk produsent som har levert Flirt-togene som benyttes i Norge i dag. De har produsert dobbeltdekkertoget Kiss siden 2010.
  • Railpool – tysk leasingselskap for tog med base i München. Har en stall bestående av 45 Bombardier dobbeltdekkere.
  • HEROS – sveitsisk selskap som er spesialist på brukte tog. Tilbyr dobbeltdekkere av typen DBuza.
  • CRRC – statlig kinesisk selskap som står bak høyhastighetstog internt i Kina og har delprodusert dobbeltdekkere til Australia. Har utviklingssamarbeid med togselskapene Bombardier, Alstom og Siemens.

Bygger T-bane i Mekka

Kinesiske CRRC har en rekke internasjonale prosjekter å vise til. Blant disse er byggingen av en ny T-bane i den arabiske pilegrimsbyen Mekka. CRRC har også levert T-banevogner til Nord-Koreas hovedstad Pyongyang.

Interiør på kinesisk dobbeltdekkertog

Interiøret i et delvis kinesiskprodusert dobbeltdekkertog som brukes i Sydney i Australia. Dobbeltdekkeren er laget slik at man går ned en trapp til underetasjen og opp til andre etasje.

Foto: Wiki Commons

Mer relevant er det at selskapet har laget dobbeltdekkere til Iran, Australia og den amerikanske staten Pennsylvania.

CRRC er verdens største produsent av togmateriell med 183.000 ansatte i 2016 og hovedkvarter i Beijing.

Det er ikke kjent hvilken togtype det kinesiske selskapet tenker å tilby for bruk på Østfoldbanen.

LES OGSÅ: Hong Kong-selskap vil overta for NSB

Må bygge om linje

Før dobbeltdekkere kan settes inn på Østfoldbanen, må Bane Nor øke avstanden mellom skinnene og kontaktledningene på en rekke steder.

Det må til selv om dobbeltdekkerne ikke er mer enn rundt 30 centimeter høyere enn de nye Flirt-togene fra Stadler.

De mest kritiske punktene er ifølge Bane Nor mellom Oslo og Ski, særlig under bruer ved Myrvoll og Kolbotn og gjennom Bekkelagstunnelen som er den siste tunnelen før toget ankommer Oslo S.

Stadlers toetasjes KISS-tog

Stadlers dobbeltdekker, som er i familie med de nye Flirt-togene som går på norske jernbanespor. Stadler konkurrerer mot tre andre selskap om den norske kontrakten på leie av toetasjes tog.

Foto: David Gublerbahnbilder.ch

Bane Nor er nå i gang med å befare hele Østfoldbanen for å sjekke ut et femtitalls steder der det antas at skinnegangen enten må senkes eller kontaktledningene må heves med noen få centimeter.

– Dette er tiltak som kan være greie å gjennomføre i løpet av sommeren 2018, sier pressekontakt Kjell Bakken i Bane Nor.

I Norske Tog sier materielldirektør Kjell-Arthur Abrahamsen at konkrete tilbud fra de fire togleverandørene først kan komme når baneforholdene er avklart.

– Vi forventer en avklaring på dette i løpet av våren. Etter det vil Norske tog planlegge veien videre med de prekvalifiserte tilbyderne for levering av dobbeltdekkere til Østfoldbanen.