– For barna handler dette om livsutfoldelse og livsmestring, og trafikk er et av de største hindrene for dem. Derfor er denne opplæringen veldig viktig, sier Kenneth Minde.
Han er seniorrådgiver i Trygg Trafikk og redaktør for sykkeldyktig.no.
Kenneth Minde er en av de bak «sykkeldyktig.no», han håper nettsiden vil kunne gi barn mer livsmestring.
Foto: Trygg TrafikkDet som startet som en side for vanlig sykkelundervisning, vil fra høsten også gjelde bruk av elsparkesykkel for lærere, elever og foreldre.
– Med alle disse singelulykkene og ulykkene på elektrisk sparkesykkel, så fant vi veldig fort ut at vi er nødt til å gjøre noe med den systematiske opplæringen av disse, forteller Minde.
Nettsiden er en portal for trafikk- og sykkelopplæring fra Trygg Trafikk, NAF og Syklistenes landsforening.
Vil lære opp elevene
Tirsdag kom det fram at det har vært 421 skader etter bruk av elsparkesykkel i Oslo i juni. Forrige uke ble minst sju barn skadet i Viken.
Statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet sier tallene viser behovet for opplæring av barn og unge.
– Det er for lite kunnskap om hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Mange tar for store sjanser og har for stor fart, og barn og unge skader seg, sier hun.
Ved Tomter skole i Indre Østfold har flere av elevene begynt å bruke elsparkesykler, ifølge rektor Hanne Pettersen Nordby.
Skolen vil derfor bruke opplæringsvideoene fra Trygg Trafikk til høsten.
– Dette ligger i skolens mandat og trafikkopplæring ligger inne som ett av kompetansemålene i flere fag, også på barneskolen, sier hun.
Rektor Hanne Pettersen Nordby ved Tomter skole ser fram til å få elsparkesykkel-opplæring i skolen.
Foto: PrivatOpplæringen har fokus på bærekraft, miljø, og fra 4. trinn også som praktisk sykkelopplæring.
Målet er at eleven skal skaffe seg gode ferdigheter på sykkel og grunnleggende kunnskap om trafikksikkerhet.
– En slik opplæring må speile den verden vi lever i. Og opplæringsvideoene for sykkel og elsparkesykkel som tilbys av Trygg Trafikk er veldig flotte i så måte, sier hun.
- Les også:
Går i feil retning
Opplæring i skolen har også vært ønsket av politiet, Ung i trafikken og lærere.
Trygg Trafikk vil nå bidra til å lære barn hvordan de kan ferdes trygt i trafikken.
– Vi ser at det kan være opp til ti ganger så stor risiko for å skade seg på elsparkesykkel som på tradisjonell tråsykkel. Så det første de lærer i kapittelet om elektrisk sparkesykkel, er at risikoen for å skade seg er mye høyere, og hva de selv kan gjøre for å unngå dette, sier Minde.
Både Stortinget og regjeringen er forpliktet til målet om null drepte og hardt skadde i trafikken mot 2050.
– Men skadetallene på elsparkesykler gjør at statistikken går i helt feil retning. Da trenger vi bedre opplæring og bedre holdningsskapende arbeid, sier Noresjø.
Forrige uke ble flere barn på elsparkesykler skadet etter at de kolliderte med biler i Viken. Blant annet i Fredrikstad der to barn på 6 og 15 år ble fraktet til sykehus for sjekk.
Foto: Sebastian Nordli / NRK