Hopp til innhold

Hareide forventer nattestengte elsparkesykler

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) skriver i et innlegg på Facebook at han forventer at elsparkesykkelbransjen stenger syklene på nattetid, der kommunene har bedt om det.

Knut Arild Hareide på elsparkesykkel

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) vil ha slutt på nattlig elsparkesykkel- kjøring

Foto: Anders Fehn / NRK

– Jeg vil gi honnør til byrådsleder Raymond Johansen som både foreslår en tydelig kommunal regulering og utfordrer bransjen til nattestenging. En bransje som også har bedt om regulering og nå fått det, skriver Hareide i innlegget på Facebook.

Han skriver at regjeringen har kommet med mange innstramminger denne våren.

– Dessverre er det for mange som ikke respekterer reglene.

– Det er min klare forventning at aktørene nå følger oppfordringen om nattestenging der det er kommet fra lokale myndigheter, skriver han videre.

Trenger god regulering

Samtidig vedgår Hareide at nattestenging ikke vil løse alle utfordringer.

– Det siste oppdaterte skadebildet viser at flest skader seg mellom kl. 23 og 24. Nattestenging løser heller ikke utfordringen med uforsvarlig kjøring på arealer som opprinnelig er forbeholdt gående – som fortau.

Knut Arild Hareide

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF)

Foto: Bjørn Atle Gildestad / NRK

Han ber brukerne av elsparkesyklene ta ansvar for å kjøre forsvarlig.

– Vi som brukere har et særlig ansvar for å ta hensyn og kjøre forsiktig. Det er dessverre flere og flere som melder om en større utrygghet i bybildet. Jeg tror likevel ikke et forbud er løsningen – men en god regulering er nødvendig, skriver Hareide.

Voi vil ikke nattestenge

Voi nattestenger ikke sine elsparkesykler til tross for at samferdselsministeren sier at han forventer at sparkesyklene stenges der kommunene ber om det.

– Vi mener at vi har teknologien som kan redusere skadeomfanget til nærmere null, sier talsperson Øystein Sundelin i Voi til NTB.

– Jeg skjønner at politikere som Raymond Johansen og Knut Arild Hareide og ansatte på legevakten, ikke kjenner til hva vi kan få til med vår teknologi, og at deres løsning er nattestenging.

Elsparkesykler i Oslo

Elsparkesyklene har blitt et problem i mange byer.

Foto: Kaja Staude Mikalsen / NRK

Redusert fart, samt en «fylletest» i Voi-appen kan redusere skadeomfanget, ifølge Sundelin.

Reaksjonsevnen til brukerne skal testes før de kan låse opp en elsparkesykkel. Dette og redusert fart på natten innføres til helgen.

Det samme gjør konkurrenten Bird. Selskapet opplyser i en pressemelding at de i helgene i Oslo vil skru ned hastigheten på syklene til 15 km/t nattestid og aktivere en såkalt Edru-Start-funksjon.

Stenger

Onsdag besluttet selskapet Ryde å stenge sparkesyklene i Oslo.

Torsdag varsler selskapet at de også i Bergen, Trondheim og Stavanger om natten i helgene. Sparkesyklene vil holdes stengt fra 01:00 til 05:00.

I Stavanger og Trondheim har det allerede vært på plass en avtale med aktørene om nattestengt. Tier og Voi har holdt stengt i Trondheim siden i fjor sommer, men nå følger ogå Ryde etter.

Stavanger kommune opplyser på sine hjemmesider at de i avtalene som tidligere er inngått med selskapene har stilt krav om nattestenging.

– Vi kom inn som nye eiere i mai og en viktig del av det har vært å endre profilen til selskapet og det er viktig for oss å samarbeide med kommunen, sier styreleder i Ryde Eivind Saga til NRK.

Han kan ikke svare på hvorfor de tidligere eierne ikke har fulgt kravene i avtalen med kommunen.

– Vi opplever at vi har hatt et godt gjensidig samarbeid med Stavanger kommune, sier Saga.

Ryde mener nattestenging ikke er en permanent løsning, og etterlyser at myndighetene får på plass en promillegrense for å kjøre elsparkesykkel. Denne uken sendte de et brev til samferdselsministeren der de ber om en snarlig innføring av en slik grense.

Selskapet Bolt stenger sine sykler i Oslo i helgen, mellom midnatt og klokken 5 på fredager og lørdager.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ