Hopp til innhold

Skolerådgiving på nett - ja, takk

Lang kø hos skolerådgiveren for å få hjelp til veivalg? Da kan en nettprat være løsningen.

Fingre som taster

For å gi dem som trenger mer hjelp til veivalg, bør det innføres nettprat, mener Frps ungdom i Østfold

Foto: NRK

Mange skoleelever har brukt vinteren og deler av våren til å finne ut hva de skal gjøre til høsten. For noen er svaret soleklart og forandre byr det på valgets kval. Men det er ikke alltid lett å få hjelp på veien.

Stryker tilbudet

Nå foreslår Fremskrittspartiets Ungdom i Østfold å ha skolerådgivning på nettprat, eller chat. Hensikten er å bruke mindre tid på å svare på enkle spørsmål, og mer tid på dem som står overfor større spørsmål om veivalg.

Så lenge vi ikke kan sitte fysisk og snakke med kandidaten, er det ikke alltid like lett å forstå hva ungdommene ønsker.

Thor-Arne Thøgersen

Leder Niklas Eriksen tror dette vil styrke tilbudet.

– De som skal velge seg inn på for eksempel videregående skole, kan sette seg ned fysisk hos skolerådgiveren for å få god hjelp, mens de som for eksempel bare lurer på hvor mange valgfag som finnes, kan få svar på nett..

Niklas Erikson, leder av Østfold FrpU
Foto: foto: privat

– Ikke alltid lett å forstå

– Her ser du noen av spørsmålene som kommer inn. Denne er fra en 19-åring som har spørsmål rundt deltidsstudier, forklarer rådgiver ved Halden Videregående skole, Thor-Arne Thøgersen.

Det er ikke alltid like lett for Thøgersen og rådgiverkollegaene å forstå hva ungdommene egentlig lurer på.

I tre år har det vært mulig å sende spørsmål anonymt og elektronisk. De blir besvart i løpet av et døgn, men kommunikasjonen kunne vært bedre, mener han.

– Så lenge vi ikke kan sitte fysisk og snakke med kandidaten, er det ikke alltid like lett å forstå hva ungdommene ønsker, sier han.

Erfaringer fra Danmark og Troms, som Thøgersen har fulgt nøye med på, gjør at han er svært positiv til å sjekke ut en slik løsning.

– De har veldig gode erfaringer, så jeg ville sagt ja, takk til det, sier han.

Thøgersen sier mange av de elektroniske henvendelsene kommer på kveldstid, og mener ungdom ofte tenker mer over fremtiden om kvelden.