Lørdag åpner den største salgsutstillingen av Pushwagner noen gang. Over 70 bilder stilles ut i det som på 1800-tallet var Nord-Europas største sagbruk, Soli Brug i Sarpsborg.
– Vi får ikke oppleve hans person lenger. Men mange har veldig sterke minner om ham. Det er utrolig kult å vise frem Pushwagners popkunst i dette gamle sagbruket, sier galleri-eier Ole Dørje.
Den siste uka har han og de andre ved galleriet jobbet dag og natt for å få på plass bildene som skal stilles ut. Men da Pushwagners største verker kom til bruket, fikk de et problem.
– Vi håpet at det ville gå fint, men da vi fikk bildene inn i rommet, skjønte vi at taket var for lavt. Heldigvis kjenner vi en snekker som fikk ordnet det, smiler Dørje.
Snekkeren måtte rett og slett skjære ut og løfte deler av taket for å lage plass til storformatene.
Flere nye verker
Terje Brofos, som var Hariton Pushwagners egentlige navn, døde 78 år gammel i april 2018. Flere av bildene han påbegynte før sin død, er sluttført og attestert av samarbeidspartneren Stefan Stray.
– Det at Stray skulle fullføre verkene var et av Brofos' ønsker, sier Dørje.
Blant disse bildene er «Job Kill» og «Parsons». Sistnevnte var det siste verket Pushwagner signerte før han døde på Diakonhjemmet i Oslo.
Bildet er også spesielt fordi «Parsons Spaghetti Factory» var kunstnerens stamsted da han bodde og jobbet i London, og det var også det første stedet han signerte med kunstnernavnet Pushwagner.
– «Job Kill» har så mye detaljer at det ikke er til å fatte og begripe. Det er et evig perspektiv innover i bildet, sier Dørje.
- Les også:
- Les også:
Pushwagner-venn: – Perfekt sted
Det er kunsthistoriker Tommy Sørbø og artisten Hilde Louise Asbjørnsen som står for åpningen. Pushwagners datter Bonnie er også til stede.
– Pushwagner var veldig glad i kontraster, gamle hus og historie. Sånn sett vil jeg tro at Soli Brug er et helt perfekt sted for hans kunst, sier Asbjørnsen til NRK.
Artisten og kunstneren kjente hverandre i mange år, og flere av Asbjørnsens låter har en historie som er tett knyttet til Pushwagner. Nylig ga hun ut albumet «Red Lips, Knuckles and Bones», som er preget av kunstneren.
– Han gikk bort da jeg skrev og spilte inn plata, så han var veldig med meg i tankene akkurat da. Plata er inspirert av hans vågemot. På åpningen skal jeg spille to låter som har en historie som er knyttet til Pushwagner, sier hun.
Store verdier
Pushwagner har hatt utstillinger ved Soli Brug også tidligere, og på 75-årsjubileumsutstillingen i 2015 ble det solgt bilder for 13 millioner kroner.
– De er så flinke her, så jeg synes det er fint å kunne si at jeg ikke kunne gjort dette bedre selv, sa kunstneren selv i forbindelse med åpningen.
Bildene som stilles ut fra lørdag koster fra 10.000 kroner og opp mot en halv million kroner.
Gallerist Dørje sier at kunstnerens død kan slå begge veier for salget, og insisterer på at de ikke har noe salgsmål for utstillingen.
– Men vi merker en enorm pågang. Bildene hans og verden han beskrev er ikke noe folk glemmer så lett. Veldig mange i Norge har et sterkt forhold til Pushwagner, sier han.
- Les også: