NRK Meny
Normal

Pushwagner bisatt med ett minutts applaus

Et fullsatt Kunstnernes Hus tok farvel med kunstneren Hariton Pushwagner da han ble bisatt fra det kunstnereide galleriet. Seremonien ble avslutten med rungende applaus til ære for kunstneren.

Program og kiste under bisettelsen av Pushwagner

Et fullsatt Kunstnernes Hus tok farvel med Terje Brofos, også kjent under kunstnernavnet Hariton Pushwagner.

Foto: NTB, Gorm Kallestad / NTB scanpix

Pushwagner døde 24. april, 77 år gammel, etter kort tids sykdom. Mandag ble popart-kunstneren bisatt fra Kunstnernes Hus like ved Slottsparken. Seremonimester under bisettelsen var programleder og musiker Thomas Seltzer, som kjente kunstneren godt.

– Pushwagner var en god venn gjennom 20 år. For meg var han en del av rockemiljøet i Oslo, vel så mye som kunstmiljøet. I en periode bodde han i studioet Turboneger-gitarist Knut Schreiner var med å drive, sier Seltzer til NRK.

- Denne kampen var alltid sentral i kunsten hans. Den var grunnleggende for kunsten hans, sier Seltzer i sin tale.

Det er første gang noen blir bisatt fra Kunstnernes Hus. I alt er det plass til rundt 600 personer under bisettelsen. Direktør Anne Hilde Neset sier det var naturlig at Brofos ble bisatt fra det kunstnereide galleriet.

– Det er fint for oss å gjøre dette. Pushwagner passer ikke inn i en kirke. Men vi er på mange måter en kirke for kunsten. Derfor kjennes det riktig for oss at vi får holde denne seremonien her.

Urframføring

Bisettelsen åpnet med at Hilde Louise Asbjørnsen med band fremføre jazzlåten «I'll be seeing you» av Sammy Fain og Irving Kahal. Asbjørnsen ble kjent med Brofos i 2002, og spilte på flere av utstillingene han hadde. Asbjørnsen framførte også sin nyskrevne «Pink Push Wagon», som hun har skrevet til Brofos.

Pushwagner og Hilde Louise Asbjørnsen viser fram platecover tegnet av Pushwagner.

Hilde Louise Asbjørnsen ble kjent med Terje «Pushwagner» Brofos mens han bodde på gata. De to samarbeidet ved flere anledninger. Som da Brofos laget platecoveret til Asbjørnsens «Don't Stay For Breakfast» i 2015.

Foto: Gitte Johannessen / NTB scanpix

Forfatteren Petter Mejlænder jobber med en stor biografi om Terje Brofos. Målet er at den skal komme ut i løpet av et års tid. Før bisettelsen sa han at han i utgangspunktet var usikker på om han skulle gå inn i dette prosjektet.

– Men jeg valgte å takke ja til et første møte med ham. Jeg ble fasinert, men forstod ikke alt han sa. Jeg takket likevel ja til et møte nummer to. Og etter hvert innså jeg hvilket interessant og vilt kunstnerliv jeg hadde foran meg. Her var det nok til å fylle flere bind, men nå jobber jeg med å få det kortet ned til én bok.

Et fullsatt Kunstnernes Hus tok farvel med kunstneren Hariton Pushwagner da han ble bisatt fra det kunstnereide galleriet.

Mintes kunstneren og familiemannen

Terje Brofos' datter fra hans første ekteskap, Bonnie, holdt minnetale sammen med søsteren Elizabeth. De var glade for at så mange møtte opp for å ta farvel med faren.

– Vi er her i dag for å feire det fantastiske livet til en stor kunster og lysende stjerne. Han var et fenomen, en visjonær, provokatør og til slutt en vellykket kunstner, sa Bonnie Brofos.

– Men privat var han en familiemann. En elsket sønn, bror, mann, far og venn. Og jeg mener han hadde et skjørt hjerte som virkelig elsket mennesker.

Terje Brofos' døtre Bonnie og Elizabeth Brofos holdt minnetale over faren under bisettelsen

Terje Brofos' eldste datter, Bonnie Brofos, mintes faren som en snill familiefar som var morsom og full av skøyerstreker.

Hennes sterkeste minner av faren er fra hennes fem første år, da han bodde sammen med henne og moren i London. Hun minnes også ferier i Norge.

– Livet sammen med min far var magisk, så lenge det varte. Jeg elsket han. Han var snill, morsom og full av skøyerstreker.

Aksel Hennie leser Axel Jensen

Skuespiller Aksel Hennie leste tekster av forfatteren Axel Buchardt Jensen Rolf Jacobsen under bisettelsen. Pushwagner samarbeidet med Axel Jensen i flere år, og har illustrert flere av hans bøker.

Aksel Hennie under bisettelsen av Pushwagner

Aksel Hennie leste tekster av Axel Jensen under bisettelsen.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Hennie minnes hans første møte med Terje Brofos på 90-tallet.

– Jeg møtte Pushwagner første gang da jeg gikk på Teaterhøgskolen. Da var jeg ute på et utested. Der så jeg en fyr som dansa, og som jeg syntes så kul ut, forteller Hennie til NRK.

Han kjøpte en drink til Pushwagner, som takka han flere ganger.

– Litt seinere på kvelden prøvde han å selge meg et bilde. I dag er jeg lei meg for at jeg ikke hadde litt mer i studielån.

Under bisettelsen ble det også vist bortklipte scener fra filmen August Baugstø Hanssen og Even Benestad laget om Pushwagner. Kunsthistoriker Tommy Sørbø og den svenske forfatteren Jan Verner-Carlsson holdt også minneord over kunstneren, før Annette Gil framførte en versjon av Janis Joplins «Mercedes-Benz».

Seremonien ble, etter ønske fra Terje Brofos selv, avsluttet med ett minutt med applaus. Til slutt framførte Hilde Louise Orchestra «St. James Infirmary», mens kisten ble båret ut på trappen der de frammøtte kunne ta et siste farvel med Terje Brofos.

Kulturstrøm

  • Retroleker redesignet

    En vandreutstilling viser utviklingen av de berømte trelekene fra tidligere Tjekkoslovakia. Bildet her viser hesten som i ny versjon har blitt en alikorn. Nå vises denne koselige delen av europeisk håndverkstradisjon fram på en av de 550 utstillingene under London Design Fair 2018 i september. Les mer om lekene i saken til Wallpaper.

    Alicorn treleke
    Foto: Kutulu
  • Politisk trappepoesi

    En ukjent gatepoet har brukt trappene til Kunsthøgskolen i Oslo til å kritisere institusjonen, blant annet for å ikke ha tatt tak i varsling om seksuell trakassering og for å være en skole for hvite. – Det er et stykke igjen til kategorien vandalisme, sier rektor Jørn Mortensen til Aftenposten.

    Trappepoesi på Kunsthøgskolen i Oslo
    Foto: Christel Marie Blunck