NRK Meny
Normal

Klarte ikke å tenne på elbil-batteriene

To nye tester av brannfaren ved elbiler viser at frykten for at elbil-batterier skal ta fyr er overdrevet, mener ekspert.

Brann elbil

HERJET: Brannvesenet jobbet i to timer, blant annet med propanbrenner, for at batteriene til denne elbilen skulle ta fyr.

Foto: Ringerike brann- og redningstjeneste

Jostein Ween Grav

ENDRING: Jostein Grav i DSB ser en klar forbedring av sikkerheten ved elbiler de siste årene.

Foto: Pressefoto DSB

– De få rapportene vi får etter branner i elbiler er ofte relatert til eldre biler. Det forteller meg at produsentene av elbilene har gjort mye med sikkerheten, sier sjefingeniør Jostein Ween Grav i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Tidligere erfaringer har vist at brann i elbilenes batterier er nærmest umulige for brannfolk å slukke. Derfor er det den siste tiden gjort flere forsøk på tenne på elbiler, både for å kartlegge hvor stor sjansen er for at brannen sprer seg til batteriene, men også for å finne den beste måten å slukke batteribrannene på.

Nå viser flere nye forsøk at det er svært små sjanser for at det tar fyr i batteriene.

Klarte ikke å tenne på batteri

Nylig mottok DSB rapporten de bestilte fra et eksternt firma. I forsøket ble gassbrennere brukt for å få fyr på elbilens batteri.

Bilen ble fullstendig overtent, men det viste seg i etterkant at brannen aldri nådde batteriene.

«Resultatet fra test 2 er likevel interessant, fordi det viser at selv en fullt utviklet brann i en elbil ikke nødvendigvis fører til at batteriet begynner å brenne», heter det i rapporten, som er utført av SP Fire Research.

Noe av den samme erfaringen gjorde nylig brannvesenet i Ringerike. De forsøkte i to timer å tenne på batteripakken. Først da bilen ble løftet på høykant, lyktes brannfolkene med å tenne på battericellene.

– Målet med forsøket vårt var å lære noe nytt, og å få bekreftet at faren er overdrevet. Det er forskjell på en ti år gammel bil og en bil som er jobbet med i dag, sier avdelingsleder Even Moan ved brann- og redningstjenesten i Ringerike.

Flere forsøk

Den siste tiden har brannvesenet flere steder i landet gjort øvelser og forsøk knyttet til elbil-branner, og elbil-branner får mer oppmerksomhet ved brannfolkutdanningen.

Nylig gjorde også brannvesenet i Moss et forsøk der de utsatte en bil for en voldsom påkjenning for så å slukke brannen.

Noe av erfaringsmaterialet brannfolk skjelner til var da en elbil ble påkjørt av toget på en planovergang i Råde desember 2015. Bilens batteripakke tok fyr da den skulle berges, og brannvesenet slet med å slukke brannen.

Elbil i brann

PÅKJØRT: Elbilen som tok fyr i Råde i 2015, tok først fyr da bilen skulle flyttes av bergingsmannskapene.

Foto: CHRISTIAN NYGAARD-MONSEN / NRK

Grav mener at det først er når batteriene blir skadet, at brannfaren blir betydelig.

Likevel mener han sikkerheten er god.

– Det er en fare for at et elbil-batteri som blir delvis knust kan begynne å brenne. Jeg konkluderer likevel med at nyere elbil-produsenter gjør veldig, veldig mye for å gjøre sikkerheten bedre. Batteribranner er ikke veldig fremtredende, for å si det mildt, sier Grav.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Utreder flere traseer i Sarpsborg

    Lokalpolitikerne i Sarpsborg føler det som en seier at BaneNOR nå går med på å utrede tre forskjellige løsninger for hvordan dobbeltsporet skal krysse E6 ved Tunejordet, skriver Sarpsborg Arbeiderblad.
    BaneNor skal utrede to traseer med kulvert, altså at banen er gravd ned og går under E6, i tillegg til en løsning over E6.