– Når det brenner i battericellene, så livnærer de seg selv med oksygen. Da klarer vi ikke å slukke med vann, sier brannmester Ronald Thorvaldsen i Moss.
Han erfarte det for første gang i fjor:
En elbil tok fyr ved toglinja i Råde i Østfold. Brannfolkene gjorde det de kunne for å slukke, men ingenting hjalp.
– Det tok flere timer før bilen hadde brent ut, og likevel var det strøm på batteripakka etterpå, sier Thorvaldsen.
- Les også: Advarer elbil-eiere mot brannfelle
Må brenne ut
Mandag var nærmere 100 brannfolk samlet i Moss. Sammen tente de på en elbil for å se hva som skjedde.
Det gikk som ventet.
De spylte det de kunne, men klarte ikke å slukke brannen i batteripakka.
– Så lenge den står den der står, i åpent lende, så er det bra for oss. Vi kan drikke kaffe så lenge, sier Thorvaldsen som et bilde på hvor lite de får gjort når brannen først har startet.
Må slepes vekk
Like før jul rullet elbil nummer 100.000 ut på norske veier. Ifølge IF Skadeforsikring er det ingen ting som tyder på at elbiler brenner oftere enn dem som går på fossilt brensel.
Tvert imot er det få registrerte branner.
Men utfordringen er at elbiler langt fra alltid står parkert i åpent lende. Tvert imot lades de i garasjer eller langs husvegger, eller de kan stå parkert i garasjeanlegg.
Det gjør utfordringen ekstra stor for brannfolkene dersom det bryter ut en brann.
– Siden vi ikke kan slukke brannen, så må vi trekke dem unna med vaier før vi kan begynne å jobbe med den, sier Thorvaldsen.