Hopp til innhold

Bruker millioner på gratis buss: – Varmestue for ungdommer

Gratis buss skal skape mindre kø. Men bussjåførene mener feil folk velger bussen og føler seg overkjørt av fylkeskommunen.

Buss over kanalbrua i Moss.

TRAFIKKERT: Det er ofte svært mye trafikk over kanalbrua i Moss.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

På kvelden blir det en samlingsplass på bussen. Ungdom bruker bussen som varmestue, sier Steinar Mikarlsen.

Bussjåføren har de siste 26 årene fraktet passasjerer rundt i Moss. Han mener selve yrket ikke har forandret seg stort, men det er én ting han merker godt.

– Veiene har hele tida vært like lange, men nå er det mye mer trafikk, sier Mikarlsen, som også er verneombud på arbeidsplassen.

Bussjåfør i Moss.

Den erfarne bussjåføren Steinar Mikarlsen forteller at det er mye trafikk flere steder i Moss, ikke bare på Jeløya.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Byen er preget av mye trafikk. Tungbiltrafikken som kommer med Norges mest trafikkerte fergesamband, over Oslofjorden mellom Moss og Horten, skaper kø.

Spesielt rammer det innbyggerne på Jeløya. I flere år har politikerne diskutert hvordan de kan bedre trafikkflyten over kanalbrua, som binder øya sammen med resten av byen.

Stadig setter bussjåførene nye rekorder på reiser over brua, som de helst ikke vil slå.

– Det verste jeg har stått i kø for å komme ned fra Jeløya var da jeg brukte 95 minutter på å kjøre 200 meter, sier bussjåfør Ole Ivar Gammeltorp.

En buss kjører over kanalbrua i Moss.

Kanalbrua er den eneste veien fra Jeløya til Moss sentrum.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Det er denne trafikken politikerne i Viken fylkeskommune ønsker å gjøre noe med når de på nytt innfører gratis buss på strekningen.

Men det er ikke bilistene som setter seg på bussen når den er gratis, mener sjåførene.

Istedenfor å stå utenfor å henge, setter ungdom seg på bussen og blir frakta frem og tilbake, sier Mikarlsen.

Mener det ikke virker

Mange av sjåførene er fagorganisert i jernbaneforbundet. Tillitsvalgt Mona Andersen sier at gratis buss overhodet ikke har fungert for å redusere trafikken.

Mona Andersen, tillitsvalgt i Jernbaneforbundet i Moss.

Mona Andersen er tillitsvalgt i Jernbaneforbundet. Hun mener at gratis buss er feilslått politikk.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

– Nå kaster de bort millioner på å gi bort gratis buss, istedenfor å forbedre fremkommeligheten til bussene.

For det er det som er problemet. Bussene blir stående i den samme køen som alle bilistene som hver dag må over brua.

Fylkeskommunen testet tidligere i år gratis buss på den samme strekningen i tre måneder. Erfaringen til bussjåførene var at tilbudet ikke fungerte som tenkt.

Sjåførene får støtte fra Yrkestrafikkforbundet, som forteller at mange velger bilen selv om bussene er gratis.

– Pris alene er ikke nok til at folk velger bort bilen, sier kommunikasjonsdirektør Adrian Pracon i Yrkestrafikkforbundet.

Adrian Pracon er kommunikasjonsdirektør i Yrkestrafikkforbundet.

Adrian Pracon i Yrkestrafikkforbundet forteller at det er utfordringer med veinettet i hele Østfold.

Foto: Yrkestrafikkforbundet

Forbundet mener tilbudet tvert imot virker mot sin hensikt.

– Det var mange av de som vanligvis går eller sykler som valgte å ta buss på de få busstoppene de skulle på, sier Pracon.

Håper flere vil ta bussen

Det er ikke bare i Moss gratis buss får kritikk. I sommer vakte det stor debatt da bystyret i Stavanger innførte gratis buss for alle.

Også der oppga busselskapet at de ikke kunne se noen effekt av tiltaket. Nå vil ordningen trolig bli skrotet.

Trafikk over kanalbrua i Moss.

Fra 1. november blir bussen gratis i deler av Moss.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

I Moss vil tilbudet bli gjeninnført 1. november.

– Vi håper at ved å videreføre så får vi kanskje rekruttert enda flere til å kjøre kollektivt, sier Olav Skinnes (Sp).

Han er fylkesråd for samferdsel i Viken.

Da gratis buss ble innført fordoblet antallet reisende seg i flere uker sammenlignet med samme tid i fjor, viste tall fra Østfold kollektivtrafikk.

Det er ikke så positivt som det kan høres ut som, mener bransjen.

Bussjåfør i Moss.

Ole Ivar Gammeltorp vil at flere bilister skal velge bussen, men har forståelse for at mange ikke gjør det.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

– Vi som kjører hver eneste dag ser et helt annet bilde enn det tallene viser, sier Gammeltorp.

Koster millioner

Skinnes i fylkeskommunen sier at han håper flere vil bruke tilbudet.

Jeg vil veldig gjerne at det er flere som skal bruke det, og ikke bare barn og unge selvfølgelig.

Tilbudet om gratis buss vil koste flere millioner, og skal kun vare de neste tre månedene.

– Det er noen millioner, så vi strekker jo ut en hånd til Moss sin befolkning og vi håper virkelig at de tar imot og benytter seg av tilbudet, sier Skinnes.

Mona Andersen kjører buss i Moss sentrum.

Mona Andersen trives godt med å kjøre buss. Hun er skuffet over at politikerne ikke har lyttet til sjåførenes bekymring over gratis buss.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Det mener sjåførene er skivebom. Det er kollektivfeltene fylkeskommunen burde prioritere.

– Dette her bomma de skikkelig på. De har ikke hørt på oss bussjåfører, sier Andersen.

Passasjerene NRK møter tar bussen stort sett hver dag. Også de forteller at det var mange ungdommer og ikke bilister, som benyttet seg av gratis buss forrige periode:

Nina Anthi tar bussen hver dag i Moss.

Nina Anthi tar bussen hver dag. Hun synes det er fint med gratis buss, men forteller at ungdom bruker tilbudet for alt det er verdt. – Det blir en skolebuss med mange ungdommer. Det har ikke hjulpet noe på køen, sier hun.

Foto: Julie Helene Günther / NRK
Ivona Vuckov og sønnen Luka tar bussen hver dag til barnehagen. Ivona er kjempeglad for at bussene blir gratis igjen.

Ivona Vuckov og sønnen Luka tar bussen hver dag til barnehagen. Ivona er kjempeglad for at bussene blir gratis igjen.

Foto: Julie Helene Günther / NRK
Inger-Lise Hagmann tar ofte bussen på Jeløya i Moss.

Inger-Lise Hagmann tar bussen ofte på Jeløy. Hun må beregne god tid for å rekke det hun skal. Bussen er ofte forsinket på grunn av trafikken, slik var den også da bussen var gratis, forteller hun.

Foto: Julie Helene Günther / NRK

Stor utfordring

Pracon i Yrkestrafikkforbundet mener det er viktig at flere velger bort bilen, men å gjøre bussen gratis ikke er løsningen.

– Særlig i Moss, men i hele Østfold er det jo store utfordringer for bussen. Det er for dårlig veinett og bussene havner i samme kø som bilene. Derfor er det mange som velger bilen i stedet for bussen, uavhengig om den er gratis eller ikke.

Skinnes i fylkeskommunen sier det tar lang tid å bygge ut veinettet.

– Jeg håper tilstrekkelig mange tar bussen og da tar vi bort noe av køproblematikken.

Det er ikke tilfellet, mener sjåførene.

Hadde bilistene sett at bussen faktisk kom seg fram før køen så hadde de valgt bussen fremfor bilen, mener Gammeltorp.

Les også Risikerer livet på jobb: – Et underutviklet område

Fronten av en buss som nettopp har vært involvert i en møteulykke med en annen buss

Les også Skal kreve inn 6,8 milliarder i bompenger: Dette må du betale

To biler passerer en automatisk bomstasjon.