– På kvelden blir det en samlingsplass på bussen. Ungdom bruker bussen som varmestue, sier Steinar Mikarlsen.
Bussjåføren har de siste 26 årene fraktet passasjerer rundt i Moss. Han mener selve yrket ikke har forandret seg stort, men det er én ting han merker godt.
– Veiene har hele tida vært like lange, men nå er det mye mer trafikk, sier Mikarlsen, som også er verneombud på arbeidsplassen.
Byen er preget av mye trafikk. Tungbiltrafikken som kommer med Norges mest trafikkerte fergesamband, over Oslofjorden mellom Moss og Horten, skaper kø.
Spesielt rammer det innbyggerne på Jeløya. I flere år har politikerne diskutert hvordan de kan bedre trafikkflyten over kanalbrua, som binder øya sammen med resten av byen.
Stadig setter bussjåførene nye rekorder på reiser over brua, som de helst ikke vil slå.
– Det verste jeg har stått i kø for å komme ned fra Jeløya var da jeg brukte 95 minutter på å kjøre 200 meter, sier bussjåfør Ole Ivar Gammeltorp.
Det er denne trafikken politikerne i Viken fylkeskommune ønsker å gjøre noe med når de på nytt innfører gratis buss på strekningen.
Men det er ikke bilistene som setter seg på bussen når den er gratis, mener sjåførene.
– Istedenfor å stå utenfor å henge, setter ungdom seg på bussen og blir frakta frem og tilbake, sier Mikarlsen.
Mener det ikke virker
Mange av sjåførene er fagorganisert i jernbaneforbundet. Tillitsvalgt Mona Andersen sier at gratis buss overhodet ikke har fungert for å redusere trafikken.
– Nå kaster de bort millioner på å gi bort gratis buss, istedenfor å forbedre fremkommeligheten til bussene.
For det er det som er problemet. Bussene blir stående i den samme køen som alle bilistene som hver dag må over brua.
Fylkeskommunen testet tidligere i år gratis buss på den samme strekningen i tre måneder. Erfaringen til bussjåførene var at tilbudet ikke fungerte som tenkt.
Sjåførene får støtte fra Yrkestrafikkforbundet, som forteller at mange velger bilen selv om bussene er gratis.
– Pris alene er ikke nok til at folk velger bort bilen, sier kommunikasjonsdirektør Adrian Pracon i Yrkestrafikkforbundet.
Forbundet mener tilbudet tvert imot virker mot sin hensikt.
– Det var mange av de som vanligvis går eller sykler som valgte å ta buss på de få busstoppene de skulle på, sier Pracon.
Håper flere vil ta bussen
Det er ikke bare i Moss gratis buss får kritikk. I sommer vakte det stor debatt da bystyret i Stavanger innførte gratis buss for alle.
Også der oppga busselskapet at de ikke kunne se noen effekt av tiltaket. Nå vil ordningen trolig bli skrotet.
I Moss vil tilbudet bli gjeninnført 1. november.
– Vi håper at ved å videreføre så får vi kanskje rekruttert enda flere til å kjøre kollektivt, sier Olav Skinnes (Sp).
Han er fylkesråd for samferdsel i Viken.
Da gratis buss ble innført fordoblet antallet reisende seg i flere uker sammenlignet med samme tid i fjor, viste tall fra Østfold kollektivtrafikk.
Det er ikke så positivt som det kan høres ut som, mener bransjen.
– Vi som kjører hver eneste dag ser et helt annet bilde enn det tallene viser, sier Gammeltorp.
Koster millioner
Skinnes i fylkeskommunen sier at han håper flere vil bruke tilbudet.
– Jeg vil veldig gjerne at det er flere som skal bruke det, og ikke bare barn og unge selvfølgelig.
Tilbudet om gratis buss vil koste flere millioner, og skal kun vare de neste tre månedene.
– Det er noen millioner, så vi strekker jo ut en hånd til Moss sin befolkning og vi håper virkelig at de tar imot og benytter seg av tilbudet, sier Skinnes.
Det mener sjåførene er skivebom. Det er kollektivfeltene fylkeskommunen burde prioritere.
– Dette her bomma de skikkelig på. De har ikke hørt på oss bussjåfører, sier Andersen.
Passasjerene NRK møter tar bussen stort sett hver dag. Også de forteller at det var mange ungdommer og ikke bilister, som benyttet seg av gratis buss forrige periode:
Stor utfordring
Pracon i Yrkestrafikkforbundet mener det er viktig at flere velger bort bilen, men å gjøre bussen gratis ikke er løsningen.
– Særlig i Moss, men i hele Østfold er det jo store utfordringer for bussen. Det er for dårlig veinett og bussene havner i samme kø som bilene. Derfor er det mange som velger bilen i stedet for bussen, uavhengig om den er gratis eller ikke.
Skinnes i fylkeskommunen sier det tar lang tid å bygge ut veinettet.
– Jeg håper tilstrekkelig mange tar bussen og da tar vi bort noe av køproblematikken.
Det er ikke tilfellet, mener sjåførene.
– Hadde bilistene sett at bussen faktisk kom seg fram før køen så hadde de valgt bussen fremfor bilen, mener Gammeltorp.