Hopp til innhold

Har videreført pleksiglass etter pandemien: – Oppleves som en trygghet

Mange butikker har fortsatt et glasskille mellom kunder og ansatte. Men de beskytter ikke mot alt, sier smittevernoverlege.

Kiwi-ansatt i grønne klær står bak pleksiglass og vasker det med en spray mens hun ser inn i kameraet.

Pleksiglasset må holdes rent. Butikksjef Malin Therese Berger har ikke fått noen dårlige tilbakemeldinger etter at Kiwi valgte å videreføre pleksiglass i kassa etter pandemien.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Vi har ikke sett noe behov for å fjerne det, sier Malin Therese Berger.

Hun er butikksjef hos Kiwi Svinesundveien i Halden. Hennes butikk og veldig mange andre satt opp pleksiglass ved kassa under pandemien.

Målet var å redusere smitterisikoen.

Kiwi-ansatt i grønne klær står kassa i butikken og ser inn i kameraet.

Butikksjef i Kiwi Svinesundveien i Halden, Malin Therese Berger.

Foto: Tomas Berger / NRK

Selv om alle smitteverntiltak nasjonalt ble opphevet 12. februar 2022, er det enkelte tiltak som har blitt permanente.

Kiwi har bestemt at alle deres butikker inntil videre skal beholde pleksiglasset.

– Det er egentlig bare positive tilbakemeldinger. Det oppleves som en trygghet, sier Berger.

Hun mener også at sykefraværet har gått ned.

Flere kan bestemme selv

Andre store dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000 og Meny lar hver enkelt butikk bestemme selv.

I Vitusapotek kan butikkene også velge selv om de vil ha glasset. På kjøpesenteret Torvbyen i Fredrikstad har de valgt å beholde pleksiglasset.

Person står inne på apoteket og skal betale for noe, den ansatte i apoteket står bak et pleksiglass.

I Vitusapotek kan butikkene også velge selv om de vil ha glasset. Jolanta Soczewka hjelper en kunde.

Foto: Tomas Berger / NRK

– Noen kunder kommer med sykdom for å få medisiner, andre er i en risikogruppe og kommer for å få vaksine. Alle skal føle seg trygge, forklarer apoteker Jolanta Soczewka.

– Vi har gode rutiner for å vaske pleksiglasset, det samler seg en del urenheter på dem ganske raskt.

Glasset stopper ikke alt

Målet er altså å beskytte både de ansatte og kundene mot smitte. Men fungerer det?

– Når en person hoster eller nyser slynges det ut spytt og slim. Hos syke er det virus i dråpene, og hvis de havner på en skjerm istedenfor på en person, vil det ha effekt.

Det sier smittevernoverlege Astri Lervik Larsen ved Sykehuset Østfold.

Lege står i en korridor på sykehuset med legefrakk og smiler til kamera.

Astri Lervik Larsen, smittevernoverlege på Sykehuset Østfold Kalnes.

Foto: Matias Næss Lysholm / NRK

Men pleksiglass som smitteverntiltak har noen svakheter.

– Det er viktig å være klar over at pleksiglass ikke tar alt. Når vi nyser danner vi også mindre dråper med virus, og de kan fly forbi skjermen. I tillegg kan virus smitte via hender og gjenstander, sier Larsen.

Hun har inntrykk av at folk flest har blitt mer oppmerksomme på smittevern etter at koronaviruset herjet som verst.

Og det er heller ikke sånn at smittevern er uviktig, selv om pandemialarmen er avskrudd.

– I den tiden vi går inn i nå er det mange virus som sirkulerer i befolkningen. Da er det ekstra viktig å tenke på smitteverntiltak, sier smittevernoverlegen.

– Føler vi blir separert

De fleste kundene NRK snakket med på Kiwi er positive til pleksiglasset i kasseområdet.

– Det plager ikke meg, og det er fint å ha beskyttelsen. Selv om pandemien er over er det fortsatt andre ting det er greit å beskytte seg mot, sier Malin Torp.

Andre syntes det var bedre før.

Martin Nilsen synes det er tullete å beholde skillet mellom kunde og ansatt.

– Jeg ser ikke helt poenget. Jeg føler vi blir separert, så jeg synes de burde fjerne dem og åpne opp litt mer. Gå tilbake til den gamle normalen.

Les også Trues i testkø: Ansatte må skjule identiteten sin

Jostein Stø snakker i telefonen utenfor testsenteret på Svinesund

Les også Frykter dyster utvikling: – Vi ser tegn til en ny pandemi

Rewan Duhoke