Prioritet og ventetid må bli lettere å forstå for pasientene, mener pasientombud i Østfold Hilde Bråthner Johansen.
Hun kan fortelle om en markant økning i antall henvendelser fra pasienter i Østfold som er bekymret for tiden det tar å få behandling.
– Det har bekymret oss at flere og flere pasienter melder om ventetid. Det tyder på at pasientene opplever at den er for lang, sier Bråthner Johansen.
- Les også:
Pasientombudet i Østfold mottok i løpet av 2013 900 henvendelser. 96 av dem gjaldt ventetid.
Det bekymrer pasientombudet, som mener sykehusene bør forbedre svarbrev og henvisninger, så prioritet og ventetid blir lettere å forstå for pasientene.
– Det kan hende at disse ventetidene er forsvarlig juridisk og medisinsk sett. Men pasienten som bekymrer seg, og kanskje har vondt og store plager, må vente ytterligere for å få behandling. Det kan for mange bli veldig vanskelig, sier Bråthner Johansen.
Hun mener sykehusene har et forbedringspotensial når det gjelder kommunikasjon med pasientene.
– Vi tenker det. Men vi har sagt ifra om at de noen ganger har litt ulne brev, om jeg kan si det sånn, som går ut til pasientene. Dette har sykehuset tatt tak i og har laget flere brev som er lettere for pasientene å forstå og forholde seg til. Vi er veldig fornøyde med det i hvert fall, sier hun.
- Les også: