Hopp til innhold

Frustrasjon over unødvendige nødanrop: Kan skremme folk fra å ringe 113

Ambulansearbeidere er frustrerte over unødige akutte utrykninger. Men lege og kommunikasjonsekspert mener det kan gi feil signaler.

Bård Fossli Jensen

Nødnummer 113 er egentlig et av landets beste markedsføringstiltak. Og det drar med seg den ulempen at du får et stort tilsig av ting du tenker egentlig skulle vært et annet sted, sier Bård Fossli Jensen.

Foto: Kristin Mehlum / NRK

Problemet er at de aller, aller fleste kvier seg for å ringe 113, sier Bård Fossli Jensen.

Han er lege og forsker, og har en doktorgrad i medisinsk kommunikasjon. I flere år har han jobbet med blant annet AMK-sentraler om hvordan de bør snakke med de som ringer.

Antall akutte ambulanseoppdrag øker voldsomt over hele landet. Folk ringer for forstuet ankel og tett nese. Derfor mener ambulansearbeidere at folk trenger opplæring i når de bør ringe 113.

Men Jensen mener signalene som gis ut nå kan føre til at folk ikke våger å ringe.

– Hvis man går ut og gir signal om at folk ringer unødvendig, da kan det hende at de som er usikker fra før ikke tør å ringe. Det bekymrer meg mest.

Slik sklir nødsamtalen ut

AMK-sentralenes operatører måles på sekunder om hvor raskt de svarer når telefonen ringer. De bruke et skjema med spørsmål de skal stille for raskt å få klarhet i situasjonen.

Bilder viser AMK-sentralen i Oslo. I rommer sitter ansatte med mange skjermer foran seg. Veggene er hvite.

SKAL BETJENE MANGE: AMK-sentralen i Oslo dekker også områdene rundt hovedstaden, Østfold inkludert. 1,7 millioner mennesker kommer hit hvis de ringer nødnummer 113.

Foto: SIV JOHANNE BJØRKLY SEGLEM / NRK

Men skjemaet et verktøy, ikke en fasit som skal følges slavisk, sier Jensen.

Vi har trodd at det å være profesjonell er det samme som å være formell.

Han forteller at flere som ringer nødnummeret kan være redd og usikker på hva man skal gjøre.

Hvis operatøren ikke virker å forstå alvoret, hender det at folk kan «overdrive» symptomene.

– Hvis den som svarer ikke gir deg opplevelsen av at de har skjønt det alvoret du føler, så drar du på med du har. Da kan operatøren miste oversikten over situasjonen. Og med et unyansert bilde har de ikke et annet valg enn å sende en ambulanse.

Nesten doblet i Østfold på ti år

I Østfold har antallet akutte ambulanseoppdrag økt med 183,5 prosent fra 2011 til 2022, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

En del av utrykningene kunne Hans-Erik Ringnes i ambulansetjenesten ha klart seg godt uten.

Hans-Erik Ringnes

– Terskelen for å ringe er nok noe lavere i samfunnet, forventningen for å få hjelp raskt er større. Det sier Sykehuset Østfolds hovedtillitsvalgte Hans-Erik Ringnes, som jobber i ambulansetjenesten.

Foto: Caroline Bergli Tolfsen / NRK

Vi kjører oftere og oftere, flere ganger om dagen, på oppdrag som oppleves som unødvendige akutte ambulanseoppdrag, sier Ringnes.

Han er også hovedtillitsvalgt i Delta for Sykehuset Østfold.

Ambulanser har blitt kalt ut på det de tenker er akutte oppdrag, men som har vist seg å handle om folk som har flåttbitt, gnagsår og forstuinger.

I ytterste konsekvens betyr det at noen som trenger en ambulanse mer, ikke får det eller må vente lengre, fordi bilene blir brukt på andre ting, sier Ringnes.

Les også Økning i akutte oppdrag: Tillitsvalgt frykter for liv og helse

Jobbes med løsninger

Merete Storli Tveit er leder i ambulansetjenesten ved Sykehuset Østfold. Hun mener situasjonen er sammensatt, og mener man ikke har nok data til å løse utfordringene nå.

Hun mener dette ikke kun handler om de som ringer 113 og AMK-sentralene. Men at utfordringene også ligger hos fastleger, legevaktene og kommunale omsorgstjenester.

Merete Storli Tveit

TRENGER FOKUS: Myndighetene har ikke saumfart nødetatene på nesten ti år. Det er på tide å få fokus på de utfordringene vi står overfor nå, sier ambulansesjef Merete Storli Tveit ved Sykehuset Østfold.

Foto: Caroline Bergli Tolfsen / NRK

Det jobbes nå med en rekke løsninger i studie- og utviklingsmiljøer for å bedre situasjonen:

  • Oslo Met skal studere triage-situasjonen AMK-operatører står i.
  • IT-selskapet Sklls i Stavanger jobber med en KI-basert app som skal trene folk opp i hvordan de skal snakke med helsevesenet.
  • Helsedepartementet jobber med en stortingsmelding om utfordringene helsevesenet møter.

Ambulansetjenesten i Østfold har gitt flere innspill til arbeidet med departementets stortingsmelding, ifølge Tveit.

Helsedirektoratet har vært veldig lydhøre for våre utfordringer. Jeg tror det blir en veldig spennende stortingsmelding, siste gang det var så stort fokus på vårt område var i 2015.

Vi trenger å få litt fokus igjen på de utfordringer vi står overfor nå, legger hun til.