Hopp til innhold

Fergekrangel til retten

Rederiene krangler om "Gullruten" mellom Sandefjord og Strømstad.

Bergensfjord

IKKE NOE ALTERNATIV TIL COLOR LINE FORELØPIG. Fjord Line vil sette inn skipet Bergensfjord på strekningen Sandefjord-Strømstad i konkurranse med Color Line, men krangel om bruk av kaianlegg og avgangstider gjør at potensielle reisende må se langt etter Fjord Lines skip foreløpig.

Foto: NRK

Det drøyer med å få etablert en ny rute for Fjord Line mellom Sandefjord og Strømstad.

Fjord Lines mål er å få en ferge opp og gå over Oslofjorden fra og med 2014, men det kan bli vanskelig om rederiet ikke får en rask avklaring med Sandefjord kommune.

Color Line har kjørt den såkalte "Gullruten" i 26 år, og ønsker ikke å gi slipp på innarbeidede rutetider.

Både Fjord Line og Color Line mener å ha Kystverkets velsignelse for å trafikkere strekningen, og tvisten ender nå i retten.

Les også:

Color Lines "Bohus" ankommer terminalen i Sandefjord

GOD LØNNSOMHET. Ruten Sandefjord-Strømstad har tradisjonelt vært svært lønnsom for Color Line.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Har hatt monopol

Det er utvekslet sterke meninger via media mellom toppene i de to rederiene, knyttet til trafikk på ruten Sandefjord-Strømstad.

Fjord Line hevder at Color Line har hatt monopol på strekningen i 26 år.

- Det er sprøyt, sier kommunikasjonsdirektør i Color Line, Helge Otto Mathisen, til Dagens Næringsliv.

Color Line hevder å ha en avtale med Sandefjord kommune frem til år 2026, og forventer at kommunen forholder seg til denne.

- Vi opplever at kommunen bruker veldig lang tid. Og det tjener bare monopolisten, som kan melke markedet i ett år til dersom vi ikke får en avklaring, sier administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal, til DN.

Les også:

Bøtelagt

Rederiet Kystlink gjorde for få år tilbake et forsøk på å gjøre Langesund - Strømstad til en suksess, men ga opp høsten 2010.

I bakkant av Kystlink-saken fikk Color Line en gigantbot, fordi kontrollorganet ESA mente Color Line gjennom mange år hadde opptrådt i strid med konkurransereglene i EØS-avtalen.

ESA ga i desember 2011 Color Line en bot på 145 millioner kroner for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler.

Boten, som var ESAs høyeste noensinne, gjaldt en avtale rederiet hadde om enerett i Strømstad havn.

Color Line insistert på at avtalen ikke brøt med konkurransereglene, men anket aldri boten.

Les også:

Varsler søksmål

Fjord Line trakk Kristiansand kommune for retten i 2011, og vant frem med at kommunen forsøkte å stenge rederiet ute.

Kommunen måtte den gang betale 55 millioner i et forlik, og saksomkostningene.

Nå varsler Fjord Line at de vil forfølge Sandefjord kommune, slik de gjorde i Kristiansand, på grunn av det rederiet mener er kommunalt sommel.

Fjord Line rehabiliterer skip for 250 millioner kroner, og må ha svar på om de får kaiplass og ønskede avganger fra Sandefjord.

Det kreves en avklaring innen 24. juli i år, noe Sandefjord kommune ikke uten videre er villige til å gi, før saken enda en gang blir politisk behandlet i august.