Fjord Line har søkt til Strømstad kommune om å få anløpe havnen med en ferge som skal seile over ytre Oslofjord.
Fra før av seiler Color Line i ensom majestet på strekningen Sandefjord-Strømstad.
– Vi ønsker å ta del i konkurransen i det betydelige markedet for person- og godstransport på denne strekningen, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.
Les også:
Regner med å kunne bruke havneanlegget i Strømstad
Color Line har i mange år hatt tilhold på Torskhomen i Strømstad, der terminal og kaianlegg ligger.
Også tidligere har andre redier forsøkt en etablering på strekningen Norge-Strømstad over Oslofjorden, men uten å lykkes.
- Fjord Line er en utfordrer i fergemarkedet mellom Norge og EU og vi har den kompetansen som er nødvendig for å etablere et attraktivt tilbud på transporttjenester over ytre Oslofjord, sier Ingvald Fardal.
Han sier ESA-dommen mot Color Line for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler, bekrefter den mening Fjord Line har hatt, om at avtaler som begrenser adgangen til havnen i Strømstad er til skade for publikum.
- Vi gjør på denne bakgrunn regning med at myndighetene i Strømstad vil se positivt på vårt ønske om seilingstillatelse, når søknaden skal behandles senere i måneden, sier Fardal.
Havneutvidelse gir rom for mer trafikk
Color Line overtok driften på linjen mellom Sandefjord og Strømstad fra Scandi Line i 2000.
Årlig reiser over 1,2 millioner passasjerer på strekningen, og overfarten tar rundt 2.5 timer.
Fjord Line-sjefen mener de utvidelsene som skal gjennomføres i Strømstad med hensyn til kaistørrelse og parkering, kan gi rom for enda større trafikk.
– Vår plan er to avganger daglig hver vei. I den forbindelse vil vi være avhengig av å etablere et samarbeid med Color Line om bruk av deres fasiliteter i havnen, sier han.
Langesund blir anløpssted i Norge
For Fjord Line er det havnen i Langesund i Telemark, som peker seg ut som anløpssted på norskekysten for en linje over Ytre Oslofjord.
Fjord Line ble startet i 1993 og driver i dag passasjerfergen MS “Bergensfjord” på strekningen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og HSC “Fjord Cat” i sommerhalvåret på ekspresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals.
Rederiet har to moderne cruiseferger under bygging, og vil når begge disse er satt i drift våren 2013, tilby daglige avganger året rundt på linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og på strekningen Hirtshals – Langesund.
Havnen i Langesund oppgraderes nå for å kunne ta i mot to nye cruisefergene til rederiet.
– Vi kommer til å arbeide videre med havnespørsmålet i Norge parallelt med at forholdene i Strømstad blir nærmere avklart, sier Fjord Lines administrerende direktør.