NRK Meny
Normal

Strømstad-Larvik for Color Line?

Color Line vurderer Larvik havn som et alternativ for "gullruten" til og fra Strømstad.

Color Lines "Bohus" ankommer terminalen i Sandefjord

FLYTTER GULLRUTEN. Color Line har henvendt seg til Larvik for å se om fergevirksomheten i Sandefjord (bildet) kan legges dit.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det var det private selskapet Scandi Line som i 1988 startet opp ruten mellom Strømstad og Sandefjord.

Fra 1999 var det Color Lines flagg på båtene.

Color Lines rute over Oslofjorden mellom Strømstad og Sandefjord er en suksess, og gjennom årene har trafikken på ruta økt voldsomt.

Med suksessen har Color Line opplevd at konkurrenter har snust på "gullruten" mellom Sandefjord og Strømstad i Sverige, og ønsket å ta en bit av kaka.

Les også:

Ny konkurrent om ruta

Det siste av rederier, som har meldt interesse for å lande i Strømstad med avgang fra en havn på norsk side, er Fjord Line.

Fjord Line ønsket å etablere en fergerute mellom Sandefjord og Strømstad for inneværende år, men kommer ikke i gang før tidligst i 2014.

Det har vært kranglet om på hvilke vilkår Fjord Line skulle få i Sandefjord havn, og også Fjord Line har vurdert alternativer langs kysten av Oslofjorden.

Color Line har hatt samme ruteplan Sandefjord-Strømstad i 26 år, men endret i fjor høst sine avgangstider om morgenen.

Det er Kystverket som skal avgjøre om det kan bli noe av Fjord Line-ruten mellom Sandefjord og Strømstad etter uenighet med Sandefjord kommune om rutetider.

Kan komme til å flytte

Color Line skal foreta en flåtefornyelse, og det er i denne forbindelse at de har sett på alternativer til terminalen i Sandefjord, skriver Østlands-Posten.

Ifølge avisa kan flyttingen være på plass allerede sommeren 2014.

Rundt 600 Color Line-ansatte er bosatt i Sandefjord, og i tillegg til bemanning på ferger og cruiseskip er det mange som jobber på land.

Konserndirektør i Color Line, Helge Otto Mathisen, sier at antallet ansatte ikke kommer til å endre seg, selv om fergene eventuelt flyttes.

– Vårt standpunkt er at vi har en langsiktig avtale med Sandefjord kommune. Så lenge kommunen ønsker det, vil vi være i Sandefjord.

Sandefjord er opphavet vårt og en maritim by, der vi har mye kompetanse. Uansett hva kommunen bestemmer seg for, vil vi være der for å bygge denne kompetansen videre, sier Mathisen til Sandefjords Blad.

Les også:

Ble bøtelagt

Rederiet Kystlink gjorde for få år siden et forsøk på å gjøre Langesund - Strømstad til en suksess, men ga opp høsten 2010.

I bakkant av Kystlink-saken fikk Color Line en gigantbot, fordi kontrollorganet ESA mente Color Line gjennom mange år hadde opptrådt i strid med konkurransereglene i EØS-avtalen.

ESA ga i desember 2011 Color Line en bot på 145 millioner kroner for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler.

Boten, som var ESAs høyeste noensinne, gjaldt en avtale rederiet hadde om enerett i Strømstad havn.

Color Line insistert på at avtalen ikke brøt med konkurransereglene, men anket aldri boten.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Legger ned Kasper transittmottak

    Kasper transittmottak i Våler skal legges ned, skriver Moss Avis. Grunnen er at det kommer svært få asylsøkere til Norge for tiden og derfor kutter Utlendingsdirektoratet i antall plasser. Det er nesten 30 fast ansatte og omkring 10 tilkallingsvikarer ved mottaket. De fleste av dem kommer til å miste jobben, ifølge avisa.

    Kasper transittmottak eksteriør
    Foto: Shemsi Bunjaku / NRK
  • KrF stopper ikke Viken

    KrF står fast på at fylkeskommunene i Østfold, Akershus og Buskerud skal slås sammen til region Viken fra 2020. Partiet har vurdert om de vil trekke støtten de ga før sommeren, men har ifølge Aftenposten nå landet på at de vil stå fast på vedtaket.

    Laster kart, vennligst vent...