NRK Meny

Fjordline satser på Strømstad

Color Line kan få konkurranse på "gullruten" over Oslofjorden fra 2013.

FJORDLINE

KONKURRERE MED COLOR LINE. En ny ferge kan komme til å trafikere strekningen Langesund - Strømstad fra 2013.

Foto: FJORDLINE

Fjord Line har søkt til Strømstad kommune om å få anløpe havnen med en ferge som skal seile over ytre Oslofjord.

Fra før av seiler Color Line i ensom majestet på strekningen Sandefjord-Strømstad.

– Vi ønsker å ta del i konkurransen i det betydelige markedet for person- og godstransport på denne strekningen, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

Les også:

Color Line "Bohus" ved kai i Strömstad

UTVIDER ANLEGGET PÅ TORSKHOLMEN? Fjordline håper å kunne utnytte fergekaia på Torskholmen i Strømstad, der Color Line har terminal og kaiplass.

Foto: Rainer Prang / NRK

Regner med å kunne bruke havneanlegget i Strømstad

Color Line har i mange år hatt tilhold på Torskhomen i Strømstad, der terminal og kaianlegg ligger.

Også tidligere har andre redier forsøkt en etablering på strekningen Norge-Strømstad over Oslofjorden, men uten å lykkes.

- Fjord Line er en utfordrer i fergemarkedet mellom Norge og EU og vi har den kompetansen som er nødvendig for å etablere et attraktivt tilbud på transporttjenester over ytre Oslofjord, sier Ingvald Fardal.

Han sier ESA-dommen mot Color Line for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler, bekrefter den mening Fjord Line har hatt, om at avtaler som begrenser adgangen til havnen i Strømstad er til skade for publikum.

- Vi gjør på denne bakgrunn regning med at myndighetene i Strømstad vil se positivt på vårt ønske om seilingstillatelse, når søknaden skal behandles senere i måneden, sier Fardal.

Color Line

HAR VÆRT ENERÅDENDE. ESA ga i desember i fjor Color Line en bot på 145 millioner kroner for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler. Boten er ESAs høyeste noensinne, og gjaldt Color Lines rute mellom Sandefjord og Strømstad og en eksklusiv tilgang til Strømstad havn.

Foto: Rainer Prang / NRK

Havneutvidelse gir rom for mer trafikk

Color Line overtok driften på linjen mellom Sandefjord og Strømstad fra Scandi Line i 2000.

Årlig reiser over 1,2 millioner passasjerer på strekningen, og overfarten tar rundt 2.5 timer.

Fjord Line-sjefen mener de utvidelsene som skal gjennomføres i Strømstad med hensyn til kaistørrelse og parkering, kan gi rom for enda større trafikk.

– Vår plan er to avganger daglig hver vei. I den forbindelse vil vi være avhengig av å etablere et samarbeid med Color Line om bruk av deres fasiliteter i havnen, sier han.

Langesund blir anløpssted i Norge

For Fjord Line er det havnen i Langesund i Telemark, som peker seg ut som anløpssted på norskekysten for en linje over Ytre Oslofjord.

Fjord Line ble startet i 1993 og driver i dag passasjerfergen MS “Bergensfjord” på strekningen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og HSC “Fjord Cat” i sommerhalvåret på ekspresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals.

Rederiet har to moderne cruiseferger under bygging, og vil når begge disse er satt i drift våren 2013, tilby daglige avganger året rundt på linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og på strekningen Hirtshals – Langesund.

Havnen i Langesund oppgraderes nå for å kunne ta i mot to nye cruisefergene til rederiet.

– Vi kommer til å arbeide videre med havnespørsmålet i Norge parallelt med at forholdene i Strømstad blir nærmere avklart, sier Fjord Lines administrerende direktør.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Vraket fra landslaget

    Ola Vigen Hattestad fra Ørje får ikke være med videre på landslaget. Det melder Smaalenenes Avis. Avisen skriver at Hattestad fikk beskjed før påske. – Jeg er ikke bitter på Norges Skiforbund. Jeg har hatt 12 flotte år på landslaget, og forbundet skal ha mye av æren for det jeg har prestert. Jeg vet også at det ikke er noe enkelt uttak. Det er mange unge, lovende utøvere som banker på døra, sier han til avisen.

    Hattestad
    Foto: Lise Åserud / NTB scanpix