Normal

Fjordline satser på Strømstad

Color Line kan få konkurranse på "gullruten" over Oslofjorden fra 2013.

FJORDLINE

KONKURRERE MED COLOR LINE. En ny ferge kan komme til å trafikere strekningen Langesund - Strømstad fra 2013.

Foto: FJORDLINE

Fjord Line har søkt til Strømstad kommune om å få anløpe havnen med en ferge som skal seile over ytre Oslofjord.

Fra før av seiler Color Line i ensom majestet på strekningen Sandefjord-Strømstad.

– Vi ønsker å ta del i konkurransen i det betydelige markedet for person- og godstransport på denne strekningen, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

Les også:

Color Line "Bohus" ved kai i Strömstad

UTVIDER ANLEGGET PÅ TORSKHOLMEN? Fjordline håper å kunne utnytte fergekaia på Torskholmen i Strømstad, der Color Line har terminal og kaiplass.

Foto: Rainer Prang / NRK

Regner med å kunne bruke havneanlegget i Strømstad

Color Line har i mange år hatt tilhold på Torskhomen i Strømstad, der terminal og kaianlegg ligger.

Også tidligere har andre redier forsøkt en etablering på strekningen Norge-Strømstad over Oslofjorden, men uten å lykkes.

- Fjord Line er en utfordrer i fergemarkedet mellom Norge og EU og vi har den kompetansen som er nødvendig for å etablere et attraktivt tilbud på transporttjenester over ytre Oslofjord, sier Ingvald Fardal.

Han sier ESA-dommen mot Color Line for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler, bekrefter den mening Fjord Line har hatt, om at avtaler som begrenser adgangen til havnen i Strømstad er til skade for publikum.

- Vi gjør på denne bakgrunn regning med at myndighetene i Strømstad vil se positivt på vårt ønske om seilingstillatelse, når søknaden skal behandles senere i måneden, sier Fardal.

Color Line

HAR VÆRT ENERÅDENDE. ESA ga i desember i fjor Color Line en bot på 145 millioner kroner for brudd på EØS-avtalens konkurranseregler. Boten er ESAs høyeste noensinne, og gjaldt Color Lines rute mellom Sandefjord og Strømstad og en eksklusiv tilgang til Strømstad havn.

Foto: Rainer Prang / NRK

Havneutvidelse gir rom for mer trafikk

Color Line overtok driften på linjen mellom Sandefjord og Strømstad fra Scandi Line i 2000.

Årlig reiser over 1,2 millioner passasjerer på strekningen, og overfarten tar rundt 2.5 timer.

Fjord Line-sjefen mener de utvidelsene som skal gjennomføres i Strømstad med hensyn til kaistørrelse og parkering, kan gi rom for enda større trafikk.

– Vår plan er to avganger daglig hver vei. I den forbindelse vil vi være avhengig av å etablere et samarbeid med Color Line om bruk av deres fasiliteter i havnen, sier han.

Langesund blir anløpssted i Norge

For Fjord Line er det havnen i Langesund i Telemark, som peker seg ut som anløpssted på norskekysten for en linje over Ytre Oslofjord.

Fjord Line ble startet i 1993 og driver i dag passasjerfergen MS “Bergensfjord” på strekningen mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og HSC “Fjord Cat” i sommerhalvåret på ekspresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals.

Rederiet har to moderne cruiseferger under bygging, og vil når begge disse er satt i drift våren 2013, tilby daglige avganger året rundt på linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og på strekningen Hirtshals – Langesund.

Havnen i Langesund oppgraderes nå for å kunne ta i mot to nye cruisefergene til rederiet.

– Vi kommer til å arbeide videre med havnespørsmålet i Norge parallelt med at forholdene i Strømstad blir nærmere avklart, sier Fjord Lines administrerende direktør.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Stort alkoholsalg i Värmland

    Det selges årlig nesten 10 liter ren alkohol pr. innbygger i Värmland, nabofylket til Østold. Dette er en halv gang over landsgjennomsnittet, melder Sveriges Radio Värmland. Tallene forklares med mye turisme og ikke minst nordmennenes grensehandel.

  • Stopper byggeplaner i Sarpsborg

    Planene om å sette opp ett fire-etasjes bygg i gågata i Sarpsborg blir stoppet av fylkesmannen. Sarpsborgs politikere hadde gitt dispensasjon til å sette opp bygget i et trehusmiljø fra 1800-tallet. Disse byggene er gitt verneverdi av kommunen og står på en liste hos Riksantikvaren. Fylkesmannen mener de ikke kunne gi dispensasjon, fordi det strider med sentrumsplanen for Sarpsborg kommune.