Hopp til innhold

Irritert over Strømstad-sommel

Fjord Line ønsker fergeoppstart på strekningen Langesund-Strømstad. På svensk side møter fergeselskapet liten entusiasme.

FJORDLINE

STARTER FERGERUTE I 2013. Fjord Line ønsker å starte opp sin rute over oslofjorden fra 2013.

Foto: FJORDLINE

Det norske fergeselskapet Fjord Line ønsker å ta opp konkurransen med Color Line med daglige fergeruter over Oslofjorden.

Fjord Line søkte og presenterte like før jul sine planer for en ferjeforbindelse fra Langesund til Strømstad for blant andre havnesjef Rolf Massleberg i Strømstad kommune.

Torsdag i uka som gikk møttes partene igjen, men ingenting ble avklart, skriver Telemarksavisa.

Les også:

Color Line "Bohus" ved kai i Strömstad

BYGGE OM KAIA? Fjord Line håper å kunne utnytte fergekaia på Torskholmen i Strømstad, der Color Line har terminal og kaiplass.

Foto: Rainer Prang / NRK

Vanskelig å tilpasse

Fjord Line ønsker å starte opp sin rute over Oslofjorden fra 2013.

Selskapet har behov for å få klarhet i seilingstider, trafikkavvikling med biloppstilling oghvordan fergen MS Bergensfjord kan tilpasses kaia på Torskholmen i Strømstad.

Etter møtet torsdag var havnesjef Rolf Massleberg svært ordknapp, og kunne lite si om når administrasjonenvil fremme søknaden fra Fjord Line til politisk
behandling.

- Nei, for det er en vanskelig sak å tilpasse Fjord Lines behov. Vi må se på trafikkavvikling, og vi holder nå på med å planlegge ombygning av ferjekaia for å tilpasse den Color Lines nye skip.

Dette tar også tid og vi vil fremme en sak så snart vi kan, sier Massleberg til Telemarksavisa.

Ill. foto

POPULÆR RUTE. Årlig reiser over 1,2 millioner passasjerer på strekningen, og overfarten tar rundt 2.5 timer.

Foto: Rainer Prang / NRK

Utålmodige

Administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal, sier til TA at det synes å ta lang tid før han får et svar fra Strømstad havn.

Svenskene sier at svaret kommer til "våren", noe Fjord Line er lite tilfreds med.

- Vi trenger tid å planlegge, men Strømstad havn har i sin avtale ikke noe krav til Color Line når de skal levere sine seilingstider. Så der står vi, sier Fardal til TA.

Det er Color Line som eier terminalbygget og passasjertuben fra land til skip på Torskholmen, og Fjord Line har ingen avtale med Color Line.

- Vi får se, for Strømstad havn planlegger å bygge om havna og kanskje vi finner en løsning der, sier Ingvald Fardal.

Les også:

Dømt for brudd på konkurransereglene

I desember 2011 slo Eftas overvåkingsorgan ESA fast at Color Lines enerett på kaia i Strømstad fram til 2005 var et brudd på konkurransereglene.

Eneretten hindret selskapet Kystlink å anløpe havna, og ESA mener eneretten skadet forbrukernes interesser.

ESA ga Color Line en bot på 18,8 millioner euro, som er 142 millioner kroner etter dagens kurs, og Dette er den største boten ESA noen gang har ilagt et selskap.

Fjord Lines Ingvald Fardal sa i forbindelse med ESA-dommen at dommen bekrefter den mening Fjord Line har hatt, om at avtaler som begrenser adgangen til havnen i Strømstad er til skade for publikum.

- Vi gjør på denne bakgrunn regning med at myndighetene i Strømstad vil se positivt på vårt ønske om seilingstillatelse, når søknaden skal behandles senere i måneden, sa Fardal til NRK.no.