Godtar rekordbot

Color Line anker ikke ESA-boten på 142 millioner kroner.

Color Line Strömstad-Sandefjord

BETALER OG GÅR VIDERE. 142 millioner kroner lyder rekordboten fra ESA på.

Foto: Rainer Prang

I desember 2011 slo Eftas overvåkingsorgan ESA fast at Color Lines enerett på kaia i Strømstad fram til 2005 var et brudd på konkurransereglene.

Eneretten hindret selskapet Kystlink å anløpe havna, og ESA mener eneretten skadet forbrukernes interesser.

ESA ga Color Line en bot på 18,8 millioner euro, som er 142 millioner kroner etter dagens kurs.

Dette er den største boten ESA noen gang har ilagt et selskap.

Les også:

Strömstad-konkurrentene Color Line og Kystlink

HINDRET AV ENERETT. Her møtes Color Line og Kystlink til havs. Color Lines enerett på kaia i Strømstad fram til 2005 var et brudd på konkurransereglene, mener ESA.

Foto: Rainer Prang / NRK

Dropper anke

Etter å ha vurdert en anke har selskapet nå bestemt seg for å betale boten, skriver Dagens Næringsliv.

– Styret er helt uenig i det juridiske grunnlaget for boten. Vi mener selskapet ville stått sterkt i en ankesak, sier konserndirektør Helge Otto Mathisen.

Selskapet lar være å anke fordi boten gjelder forhold som ligger langt tilbake i tid, og at kostnadene ved en ankebehandling ville ha blitt store.

– Vi vil bli ferdig med dette og velger i stedet å konsentrere oss om å videreutvikle rederiet og linjen Sandefjord-Strømstad, sier Mathisen til DN.

Les også:

Fjordline satser på Strømstad

Får ny konkurrent

Color Line kan få konkurranse på "gullruten" over Oslofjorden fra 2013.

Fjord Line har søkt til Strømstad kommune om å få anløpe havnen med en ferge som skal seile over ytre Oslofjord.

Fra før av seiler Color Line i ensom majestet på strekningen Sandefjord-Strømstad.

- Vi ønsker å ta del i konkurransen i det betydelige markedet for person- og godstransport på denne strekningen, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

Fergeområdet Torskholmen i Strömstad

KAI OG TERMINAL. Color Lines nye konkurrent, FjordLine, håper å kunne bruke terminal- og kaifasilitetene på Torskholmen i Strømstad (bildet), hvis de etablerer seg med rute Langesund-Strømstad.

Foto: Rainer Prang / NRK

Vil bruke havneanlegget i Strømstad

Color Line har i mange år hatt tilhold på Torskhomen i Strømstad, der terminal og kaianlegg ligger.

- Fjord Line er en utfordrer i fergemarkedet mellom Norge og EU og vi har den kompetansen som er nødvendig for å etablere et attraktivt tilbud på transporttjenester over ytre Oslofjord, sier Ingvald Fardal.

Årlig reiser over 1,2 millioner passasjerer på strekningen, og overfarten tar rundt 2.5 timer.

Fjord Line-sjefen mener de utvidelsene som skal gjennomføres i Strømstad med hensyn til kaistørrelse og parkering, kan gi rom for enda større trafikk.

– Vår plan er to avganger daglig hver vei. I den forbindelse vil vi være avhengig av å etablere et samarbeid med Color Line om bruk av deres fasiliteter i havnen, sier han.

For Fjord Line er det havnen i Langesund i Telemark, som peker seg ut som anløpssted på norskekysten for en linje over Ytre Oslofjord.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: