Arne Øistein Holm, som er styreleder i Stiftelsen MS Hamen, sier til Sveriges Television Västnytt fredag, at skipet skal berges.
- Her har vi satt i gang en lense- og heveoperasjon, med sikte på å få båten til å flyte stabilt igjen, sier han.
Torsdag banet isbryteren "Herføl" vei gjennom den tykke isen i Iddefjorden, slik at dykkere kom til, og fikk startet det viktige arbeide med å tømme og tette den synkende MS Hamen.
- De startet klokken 14.00 torsdag, og planen er at de skal greie å tette og tømme skipet i løpet av tolv timer, sa vakthavende befal i svensk Kustbevakning, Mattias Heneborn til nrk.no torsdag.
Les også:
- Plutselig lekkasje
Arne Øistein Holm sier i et tv-intervju med Sveriges Television Västnytt at han er usikker på hvorfor vannet plutselig har strømmet inn i skipet de siste dagene.
- Det vet vi ikke sikkert. Men i følge lokale personer og det vi har observert selv er det en plutselig lekkasje, som har oppstått i maskinrommet eller lasterommet. Det kan ha skjedd i forbindelse med frost, og kombinasjonen frost og mildvær, sier han.
Lekkasjen kom plutselig, og Holm mener det kan ha oppstått i en ventil eller et rør.
Mandag meldte Strømstad kommune om at det lekker olje fra skipet.
Det ligger på bunn på en hylle, men den svenske Kustbevakningen frykter at skipet skal gli av denne hyllen.
- Kunne ikke akseptere vilkår
Arne Øistein Holm, sier i det åtte minutter lange intervjuet på svensk tv, at årsaken til at det har gått så lang tid med Hamen-saken, er at stiftelsen ikke kunne akseptere de to millionene, som ble bevilget fra Riksantikvaren, uten videre.
- Vi har ikke fått ut tilskuddet fra Riksantikvaren på slike vilkår, som vi har ment å kunne akseptere, sier han.
Saken ble anket av stiftelsen, og Miljøverndepartementet ga eierne av MS Hamen delvis medhold.
Skipet er ikke ønsket av lokalbefolkningen eller Strømstad kommune, som har et vedtak om bot hengende over eierne.
Kan ikke love at skipet er vekk 1. mai
Heller ikke Västra Götalands länsstyrelse vil ha skipet liggende ved Hälle, på svensk side av grensefjorden, og har beordret skipet vekk før 1. mai i år.
Holm sier han ikke kan love at skipet er borte før denne datoen.
- Jeg har sluttet å love, når det gjelder slikt som dette. Det er fortsatt mange usikkerhetsfaktorer, sier han.
Innhentet pristilbud
Holm sier til Sveriges Television Västnytt at stftelsen har innhentet pristilbud for å sette skipet i dokk, både i Norge og i utlandet.
Stiftelsen har 1,5 millioner kroner igjen av Riksantikvarens bevilgning på totalt to millioner kroner.
Holm sier det haster med å få igang et slikt arbeid.
MS Hamen skulle opprinnelig ha vært hugget opp på Hälle på svensk side av Iddefjorden, der skipet har vært ligget i årtier.
Men skipet - som er bygget i England i 1949, ble oppdaget av norske interessenter og ble kjøpt av Stifelsen MS Hamen.
Skipet er det eneste gjenværende i sitt slag, som har gått i Nordsjø- og Østersjøfart og er nå vernet i Norge, men er ikke registrert som et "kulturminne".
Kan miste vernestatus
Stiftelsen MS Hamen mottok i desember i fjor 450 000 kroner til sikring av skipet fra Riksantikvaren.
Totalt har Riksantikvaren bevilget to millioner til skipet, og de resterende midlene skal benyttes til slep og dokksetting.
Hos Riksantikvaren er man i ferd med å miste tålmodigheten med stiftelsen som vil verne M/S Hamen.
Alexander Ytterborg hos Riksantikvaren sier at det som nå skjer i Iddefjorden helt og fullt er eiernes ansvar.
Ytterborg sier at dersom svenske myndigheter nå krever skipet fjernet som skrot, kan MS Hamens vernestatus bli trukket tilbake.
- Vi får avvente en eventuell henvendelse fra svenske styresmakter. Så får vi vurdere en slik henvendelse når den konkret kommer, både i forhold til vernestatus og det som skal skje videre, sier Ytterborg til nrk.no.
Det har så langt ikke kommet noen formell henvendelse til Riksantikvaren fra svenske myndigheter av dette slaget, sier han.