Årsaken er at Statsbygg har utvidet planområdet for nytt regjeringskvartal. Det omfatter ikke lenger bare området der gamle og nye regjeringsbygg vil ligge, men også større deler av gatenettet rundt.
Frykter begrensninger
At gatene rundt Youngstorget har havnet innenfor planområdet bekymrer leder for Gårdeierforeningen Youngstorget-kvartalene, Roar Thun.
– I verste fall innfører de sterk begrensning på trafikk som varetransport og søppelhåndtering, altså logistikk-utfordringene vi har i det daglige.
– Om de få privatbilene i området skulle bli borte, er ikke det noen katastrofe, sier Roar Thun.
Vil regulere trafikk
Privatbilene vil forsvinne uansett hvis byregjeringen får innført bilfritt sentrum. Forskjellen er den fysiske stengningen med bommer eller pullerter.
- Les også: Her er planene for nytt regjeringskvartal
- Les også: Slakter størrelsen på det nye regjeringskvartalet
I varselet til Oslo kommune begrunner Statsbygg utvidelsen av planområdet slik:
«Bakgrunnen for deler av endringene er at de sikkerhetsmessige utfordringene knyttet til å etablere et nytt regjeringskvartal med de forutsetninger som ligger til grunn gjør det nødvendig å kontrollere trafikken i de nærmeste gatene.»
«Dette kan medføre behov for å etablere fysiske sikkerhetstiltak i de nærmeste gatene der trafikken til og fra området kan reguleres.»
Omfanget av sikringstiltakene er ikke bestemt, og alle gatene innenfor det formelle planområdet vil ikke bli fysisk sperret.
Ikke stengt overalt
– Kartavgrensningen viser bare planområdet. I noen av disse gatene blir det kanskje bare en endring av et hjørne på et fortau, sier sjefingeniør i Statsbygg, Tore Kildal.
Som eksempler på gater det neppe er aktuelt å stenge med bom, nevner Kildal gatestubben på Youngstorget rett foran Folketeaterbygningen og Keysers gate mellom Ring 1 og Akersgata.
Også i fysisk stengte gater ser Statsbygg for seg at det må være mulig å drive næringsvirksomhet.
– Dette er en del av et større byområde, og det er mange som driver næring innenfor det utvidede planområdet nå.
– Vi forutsetter at det etableres et system som ivaretar behovet for varelevering, søppelhåndtering, blålysetater, kjøring til eiendommer for håndverksbedrifter og den type ting, sier Tore Kildal.
– Men det må være slik at du ikke kommer gjennom perimeteret, eller den ytre sperringen, uten at du på en eller måte er forhåndsklarert eller blir godkjent der og da, sier Kildal.
Godt byliv
Byutviklingsbyråd Hanna Marcussen (MDG) er positiv til å utvide planområdet. Hun mener det gir det beste grunnlaget for å utarbeide gater og byrom som gir et godt byliv til området.
I et brev til Statsbygg advarer hun imidlertid mot å plassere sperringene for langt ut:
«Åpenhet og tilgjengelighet må være et mål for utviklingen av nytt regjeringskvartal. Planområdets avgrensning ikke må tilsvare ytterkant av perimetersikring for det nye regjeringskvartalet», skriver Marcussen.