Hopp til innhold

Krever strengere kontroll: Vogntog kjører med sommerdekk på norske vinterveier

Tungtrafikk kjører inn i Norge uten vinterdekk og kjettinger. Norges Lastebileier-Forbund mener kontrollen på grensa er for dårlig.

Kontroll på tollstasjonen på Svinesund.

KONTROLL: Det gjennomføres regelmessige kontroller av vogntog på Svinesund. Dette bilde er tatt i forbindelse med en kontroll under koronapandemien.

Foto: Christian Nicolai Bjørke / NRK

– Det er i alle fall to sommerdekk på denne hengeren, sier Øyvind Båtvik.

Inspektøren i Statens vegvesen er godt kledd i vinterværet på kontrollplassen på Svinesund.

Her kontrolleres deler av tungtrafikken som er på vei inn til Norge over svenskegrensa.

Samme dag som vogntog uten vinterutrustning skapte kilometerlange køer og trafikkaos på E6, fant kontrollørene på Svinesund store mangler på flere utenlandske vogntog.

Øyvind Båtvik kledd i gul jakke fra Statens vegvesen

Øyvind Båtvik jobber som inspektør i Vegvesenet. Han forteller at ikke alle vogntog har utstyret i orden.

Foto: Tomas Berger/NRK

Det er lovpålagt at alle vogntog som kjører på norske veier skal ha med seg kjetting til dekkene etter 1. november.

En måned etter fristen er det fortsatt sjåfører som mangler nødvendig utstyr. Flere mangler kjetting, andre vet ikke hvordan de brukes.

– Vi må prøve å veilede litt. Ha et lite kjettingkurs med dem og få dem til å legge det på, på en fornuftig måte, sier Båtvik.

Les også: Fem centimeter med snø skapte trafikkaos på E6

Lange køer på E6 i Østfold
Lange køer på E6 i Østfold

Kritisk til kontrollene

Avdelingsleder i Norges Lastebileier-Forbund i Østfold, Erik Graarud, mener det er svært alvorlig at ikke alle sjåførene følger regelverket.

– Det er klart årsaken til ulykker.

Graarud er glad for at vogntogene blir kontrollert på grensa, men mener flere ikke burde fått lov til å forlate kontrollplassen på Svinesund.

– Ingen kjøretøy burde kunne komme inn i Norge etter 1. november uten å ha utstyret i orden. Det er en dato for det, og den burde vi følge alle sammen, sier han.

Erik Graarud står foran to lastebiler. På den ene kan logoen til Graarud Fredrikstad Transportforum.

Det er på sin plass at det ble gjennomført kontroll på Svinesund onsdag, mener Erik Graarud i Lastebileierforbundet.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

Rundt 2.560 tunge kjøretøy passerer Norges største grenseovergang daglig.

Inspektør Roger Gullvik i Statens vegvesen sier at de har større fokus på å kontrollere mangler på dekkene når det er dårlig føre på veiene.

– Når det er krav om kjetting er det alltid en del av våre kontrollpunkter, sier Gullvik.

Kontrollerer året rundt

Statens vegvesen gjennomfører kontroller regelmessig, også når det er bart på bakken. Men når værforholdene er gode slipper sjåførene unna med en bot.

– Så lenge de ikke trenger å benytte seg av kjetting får de et gebyr og kan kjøre videre, så de får skaffet seg det riktige utstyret, sier Gullvik.

To inspektører står utenfor et vogntog på Svinesund

På Svinesund blir vogntog kontrollert for feil og mangler.

Foto: Tomas Berger/NRK

Det er ikke godt nok, mener lastebileierforbundet.

Graarud synes vogntogene burde bli pålagt et kjøreforbud fra første dag loven inntreffer, uavhengig av værforholdene.

Han sier det ikke er uvanlig at utenlandske sjåfører krysser grensa uten at utstyret er i orden.

– Det er biler som kommer fra Øst-Europa og land hvor det fortsatt er sommer, som kommer uten kjettinger og vinterdekk.

Les også: Har teke rekordmange ruskøyrarar

dyyAGeqQAqA
dyyAGeqQAqA