– Her har vi begynt å kjøpe inn vinterdekkene nå. Vi må bare prøve å få fylt lagrene så mye som mulig.
Det sier Dan Mønster, som - passende nok - eier og driver Lillestrøm dekksenter.
Der er de i full gang med hjulskift. Av med vinterdekk, på med sommerdekk.
Hvis vinterdekkene som skiftes er slitt, oppfordrer Mønster kunden til å kjøpe nye dekk med én gang.
For til vinteren kan det være for seint. Nå forbereder bransjen seg på dekkmangel.
Ifølge Mønster har flere grossister tatt kontakt og villet kjøpe opp det han har på lager av vinterdekk.
– De prøver å kjøpe opp alt alle har. De vet at dette blir et problem.
Produseres i Russland
Årsaken til at det kan bli dekkmangel er krigen i Ukraina.
Nesten en tredjedel av dekkene vi kjøper i Norge lages i Russland. Og en høy andel av vinterdekkene.
– Folk er ikke desperate enda, men det er en viss usikkerhet vi møter sesongen med. Og vi er ikke vant med det, sier Egil Stenshagen.
Han er styremedlem og partner i Starco Norge, som både importerer og selger dekk.
To av selskapene de importerer fra, har produsert flesteparten av vinterdekkene sine i Russland.
De er i gang med å flytte produksjonen ut av landet. Det samme gjelder de fleste andre store produsenter.
Men det tar tid å starte opp igjen et annet sted. Produksjonen kan stanse helt opp.
NAF: – Kjøp dekk nå
Uansett vil det bety forsinkelser, og trolig færre dekk på markedet.
Og det vil merkes. Stenshagen anslår at det omsettes rundt 2,5 millioner vinterdekk i Norge hvert år.
Derfor er det lurt å sjekke vinterdekkene dine samtidig som du skifter til sommerdekk, mener Norges Automobil-Forbund (NAF).
Og kjøpe nye med én gang, hvis det trengs. Mens det er sikkert at forhandlerne har dekk på lager.
– Så slipper man å bekymre seg inn mot neste vinter, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i forbundet.
Det er trafikkfarlig å kjøre på for slitte dekk, understreker han.
Kan bli mye dyrere
Siden situasjonen er så usikker, er det ingen som vet om de vil få inn nok dekk.
– Vi håper, men vi er ikke sikre, sier Stenshagen i Starco.
For selv om bedrifter bestiller dekk, kan de ikke vite sikkert om de får dem. Eller hva de må betale.
Prisene har steget mye det siste året på grunn av dyrere råvarer og frakt. Og det var før det brøt ut krig i Europa.
På Lillestrøm sier Mønster at én produsent alt har varsla at prisen kan stige med tjue prosent. Da kan dekk også bli dyrere for deg og meg.
– I gjennomsnitt kanskje en 1500-1600 kroner dyrere per bil. Det blir mye.
– Så dere forhandlere kan jo tjene litt på dette også, ved å sette opp prisene ganske kraftig?
– Vi må jo også betale mye mer for dekkene. Jeg tror ikke det er vi som tjener på dette, nei.