Hopp til innhold

Ukraina-krigen kan gi dekkrise: Ber nordmenn kjøpe vinterdekk nå

En stor andel av vinterdekkene som selges i Norge lages i Russland. Nå spår bransjen høyere priser og dekkmangel.

Oversiktsbilde av Lillestrøm dekksenter. I forgrunnen ligger en stabel med dekk. Resten av bildet er typisk bilverksted, med verktøy på veggene og maskiner. Gjennom en åpning i veggen kan man se en ansatt i ferd med å skifte dekk på en bil.

Et sikkert vårtegn: Dekkskifte. Samtidig som du skifter dekk bør du sjekke vinterdekkene dine, og vurdere å kjøpe nye nå, mener NAF.

Foto: Thomas Marthinsen / NRK

– Her har vi begynt å kjøpe inn vinterdekkene nå. Vi må bare prøve å få fylt lagrene så mye som mulig.

Det sier Dan Mønster, som - passende nok - eier og driver Lillestrøm dekksenter.

Der er de i full gang med hjulskift. Av med vinterdekk, på med sommerdekk.

Hvis vinterdekkene som skiftes er slitt, oppfordrer Mønster kunden til å kjøpe nye dekk med én gang.

Daglig leder Dan Mønster i Lillestrøm dekksenter. Mønster er lys i huden, med brune øyne og kort, lyst hår. Han ser rett kameraet. Han har på seg en hettegenser med logoen til firmaet på. Bak ham ser man dekk og andre ting typiske for bilverksted.

Dan Mønster oppfordrer kundene til å kjøpe vinterdekk allerede nå, men opplever at mange avfeier det som salgstriks.

Foto: Thomas Marthinsen / NRK

For til vinteren kan det være for seint. Nå forbereder bransjen seg på dekkmangel.

Ifølge Mønster har flere grossister tatt kontakt og villet kjøpe opp det han har på lager av vinterdekk.

– De prøver å kjøpe opp alt alle har. De vet at dette blir et problem.

Produseres i Russland

Årsaken til at det kan bli dekkmangel er krigen i Ukraina.

Nesten en tredjedel av dekkene vi kjøper i Norge lages i Russland. Og en høy andel av vinterdekkene.

NRK forklarer

Hvorfor lages det vinterdekk i Russland?

Hvorfor lages det vinterdekk i Russland?

Forskjellige typer vinterdekk

Det lages vinterdekk i mange land, for eksempel i Tyskland. Men land med harde vintre - som Canada, deler av USA og Kina, Russland, Japan og de skandinaviske landene - trenger andre dekk. 

Det handler blant annet om hvor godt gummiblandinga i dekkene tåler kulde. 

Hvorfor lages det vinterdekk i Russland?

Høye tollmurer

Denne typen vinterdekk er altså en liten del av hele vinterdekkmarkedet. Russland er et av de største markedet i verden for de mer hardføre dekkene, og det største for piggdekk. Samtidig har de høye tollmurer. Det gjør det dyrt å importere dekk dit.

Hvorfor lages det vinterdekk i Russland?

Høye tollmurer

Derfor har nesten alle de store dekkprodusentene fabrikker der - Nokian, Contintental, Pirelli, Michelin for å nevne noen.

Der lager de dekk til det russiske markedet - og for eksport til for eksempel nabolandene i Norden.

Hvorfor lages det vinterdekk i Russland?

Flytter ut av landet

For de fleste av selskapene har produksjonen i Russland vært liten, en brøkdel av totalen.

Et unntak er Nokian. De har produsert alle personbildekkene sine - både sommer- og vinterdekk - i Russland.

De ligger an til å vedta på årsmøtet sitt i slutten av april å flytte produksjonen ut av landet. De aller fleste dekkfirmaene gjør nå det samme.

Hvorfor lages det vinterdekk i Russland?

Premium-dekk

Dekkene som produseres i Russland er i stor grad premium-dekk, som er toppmodellene. Det finnes også vinterdekk i medium- og budsjettklasse. Det er premium-dekkene det kan bli mangel på.

Det produseres også vinterdekk som kan fungere for nordiske forhold i Asia, blant annet fordi det brukes en del i Kina.

– Folk er ikke desperate enda, men det er en viss usikkerhet vi møter sesongen med. Og vi er ikke vant med det, sier Egil Stenshagen.

Han er styremedlem og partner i Starco Norge, som både importerer og selger dekk.

To av selskapene de importerer fra, har produsert flesteparten av vinterdekkene sine i Russland.

De er i gang med å flytte produksjonen ut av landet. Det samme gjelder de fleste andre store produsenter.

Men det tar tid å starte opp igjen et annet sted. Produksjonen kan stanse helt opp.

Egil Stenshagen, partner og styremedlem i Starco Norge. Han er bekymra for at produksjonen av dekk for det nordiske markedet skal stoppe helt opp.

Egil Stenshagen er bekymra for at produksjonen av dekk for det nordiske markedet skal stoppe helt opp.

Foto: Thomas Marthinsen / NRK

NAF: – Kjøp dekk nå

Uansett vil det bety forsinkelser, og trolig færre dekk på markedet.

Og det vil merkes. Stenshagen anslår at det omsettes rundt 2,5 millioner vinterdekk i Norge hvert år.

Derfor er det lurt å sjekke vinterdekkene dine samtidig som du skifter til sommerdekk, mener Norges Automobil-Forbund (NAF).

En mann med gul jakke og hansker setter på et dekk på en bil. Han sitter på kne på gulvet. Bak ham står en mann i blå jeans og mørk hettegenser og ser på.

Verkstedleder Abbas Hassan (foran til venstre) og kollegene får travle dager framover ved dekkskift. Til høyre står eier og daglig leder Dan Mønster.

Foto: Thomas Marthinsen / NRK

Og kjøpe nye med én gang, hvis det trengs. Mens det er sikkert at forhandlerne har dekk på lager.

– Så slipper man å bekymre seg inn mot neste vinter, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i forbundet.

Det er trafikkfarlig å kjøre på for slitte dekk, understreker han.

Kan bli mye dyrere

Siden situasjonen er så usikker, er det ingen som vet om de vil få inn nok dekk.

– Vi håper, men vi er ikke sikre, sier Stenshagen i Starco.

For selv om bedrifter bestiller dekk, kan de ikke vite sikkert om de får dem. Eller hva de må betale.

Prisene har steget mye det siste året på grunn av dyrere råvarer og frakt. Og det var før det brøt ut krig i Europa.

På Lillestrøm sier Mønster at én produsent alt har varsla at prisen kan stige med tjue prosent. Da kan dekk også bli dyrere for deg og meg.

– I gjennomsnitt kanskje en 1500-1600 kroner dyrere per bil. Det blir mye.

– Så dere forhandlere kan jo tjene litt på dette også, ved å sette opp prisene ganske kraftig?

– Vi må jo også betale mye mer for dekkene. Jeg tror ikke det er vi som tjener på dette, nei.