Nye E18 skal få seks felt og egne veier for bussene. Regningen på 40 milliarder kroner sender politikerne til bilistene – som må belage seg på å betale 118 kroner i bompenger tur retur Oslo–Asker.
I desember feide stortingsflertallet til side alle motforestillinger mot den nye veien.
Nå møter likevel veiutbyggingen motstand fra forskerhold.
Lasse Fridstrøm er tidligere sjef på Transportøkonomisk Institutt TØI, men presiserer at han denne gangen snakker på vegne av seg selv, som erfaren trafikkforsker.
– Ny E18 gjennom Asker og Bærum er et dårlig prosjekt og bør stoppes.
Ved å bygge ut E18 frykter han at køene fra Asker til Lysaker flyttes inn i Oslo, og vil skape kork gjennom og rundt sentrum.
– Dermed vil man også ødelegge investeringene fra Oslopakke 1, sier Fridstrøm.
– Øk bompengene
I stedet for å bygge den nye veien, anbefaler Fridstrøm å øke bompengene kraftig allerede på dagens vei.
– Hvis det er vilje til å ta 118 kroner i bompenger, så er det alt man trenger å gjøre. Med de bompengene ville køen på E18 nærmest forsvinne, hevder han, og sier at da vil en utbygging til 30–40 milliarder kroner framstå som helt meningsløs.
– Istedenfor å tilpasse kapasiteten til etterspørselen kan man gjøre akkurat motsatt, foreslår trafikkforskeren.
Dårlig mottakelse
– Det er grusomt, det går ikke an, er første reaksjon fra Tove Corneliussen som er innom bensinstasjonen på Høvik. Hun liker forskerens anbefaling svært dårlig.
Nå har hun akkurat vært i Oslo og hentet barnebarn. Det blir for dyrt for henne å kjøre frem og tilbake hvis det blir 118 kroner i bompenger.
Bilist Thomas Jahren mener kollektivtilbudet er altfor dårlig til å være et alternativ for bilister.
Men trafikkforsker Lasse Fridstrøm har et svar på dette også.
– Da kan man jo bruke bompengene på å styrke kollektivtrafikken. Det er et columbi egg, sier han fornøyd.