I enden av valgkamp-gata Karl Johan i Oslo sentrum står tre av partiene som lover sykkelrevolusjon hvis du stemmer på dem.
– Det er ikke nok å snakke om dette, vi må gjøre det i praksis, sier Marianne Borgen fra SV. Hun står med en lys grønn, moderne city-bike.
Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) stiller med en hvit og robust hybridsykkel, Miljøpartiet De Grønnes Lan Marie Nguyen Berg det samme.
– Jeg får veldig mange spørsmål om sykkel. Folk lurer på hva som skjer i Oslo nå, og mange sier at de synes det er en positiv utvikling, sier Melby.
– Men det er også mange som er frustrert fordi det går for sakte. Jeg er enig med begge parter, legger miljøbyråden til.
- Les:
- Les:
– Må handle raskere
Du har kanskje lagt merke til det: Sykkel har blitt et av de hotteste og viktigste valgkamptemaene i Oslo.
– Dette er et tema som veldig mange er opptatt av, sier Borgen.
– Det at vi vet at så mange har ønske om å sykle men ikke tør fordi det føles utrygt, det er jo et kraftig signal til oss politikere om at vi må gjøre noe på en raskere måte, sier SVs ordførerkandidat.
– Hvis vi skal fortsette i denne farten blir vi aldri ferdige med å bygge sykkelveier. Vi vil sette makt bak krava og gjøre Oslo til en sykkelby i verdensklasse, hvis vi får makt i Oslo fremover, sier Miljøpartiet De Grønnes Lan Marie Nguyen Berg.
- Les:
- Les:
– Folk er opptatt av det
Valgforsker ved Institutt for samfunnsforskning, Johannes Berg, er ikke overrasket over at sykkel nå er på førstesiden av partienes partiprogrammer.
– Valgkamper handler jo ofte om de temaene som velgerne er opptatt av og som de opplever som viktige i sin hverdag, sier Berg.
– Sykkel er et viktig fremkomstmiddel her i Oslo og mange andre steder, og da er det naturlig at folk også er opptatt av det, sier forsker Berg.