Norsk Forening For Fartøyvern refser Halden-ordfører Per-Kristian Dahl for å ha kalt den gamle frakteskuta MS Hamen for "skrot".
Skipet ligger på svensk side av Iddefjorden og skulle ha vært fjernet derfra den 1. juli i år. Skipet er i dårlig stand og Strømstad kommune vil ha skipet vekk, noe Dahl har støttet.
Hvis ikke skipet er fjernet innen 1. november i år vil Strømstad kommune gi Stiftelsens MS Hamen, som eier båten, en månedlig bot på 30 000 svenske kroner så lenge den blir liggende.
Les også:
- Har ikke greie på det han snakker om
Foreningen For Fartøyvern mener det er uheldig at en offentlig person som Halden kommunes ordfører kaller et verneverdig skip for "skrot".
- At svenske havnemyndigheter anser dette som et vrak er en ting, men at ordføreren i Halden anser skipet for vrak er en helt annen ting, sier Kai Jensen, som er leder i Norsk Forening For Fartøyvern.
Jensen frykter ordfører Per-Kristian Dahl baserer sine uttalelser på feilaktige inntrykk av bilder av MS Hamen, slik den er presentert i media.
- Min første innskytelse til ordførerens uttalelser er at han snakker om ting han overhodet ikke har greie på. Jeg regner med at ordføreren ikke har maritim-teknisk kompetanse og at han uttaler seg som legmann på området, sier Jensen.
Lederen i Norsk Forening For Fartøyvern mener at media har hatt alt for lite fokus på at svenske sjøfartsmyndigheter mener skipet er i bedre stand enn det det ser ut til ved første øyekast.
- Dersom bildene som er gjengitt på Østfoldsendingens nettsider og i Halden-aviser er dét som ordføreren har hatt som kilde for sin ytringer er dette høyst tvilsomt, sier Jensen til nrk.no.
Les også:
Fastholder uttalelser
Halden-ordfører Per Kristian Dahl sa i forrige uke at han vil ha fjernet den gamle frakteskuta fra Iddefjorden, som er grensefjorden mellom Norge og Sverige og mellom Halden og Strømstad.
- Jeg mener derfor med all respekt at AP-ordføreren må sette seg bedre inn i den offisielle fartøyvernpolitikken i Norge, sier Kai Jensen.
Dahl støtter Strømstad kommune i at skipet er å betrakte som skrot, og understreket i forrige uke at han ikke ønsker MS Hamen til Halden havn.
- Hvis MS Hamen er en kulturskatt som eierne har fått midler for å restaurere, hva gjør den da liggende på svensk side av Iddefjorden, sier Dahl til Kai Jensens kritikk.
På refsen fra Norsk Forening For Fartøyvern, og påstander om at han mangler maritim-teknisk bakgrunn for å uttale seg, svarer Dahl at han står fast ved sine tidligere uttalelser.
- Mitt syn er at slik skipet ligger nå så er det skrot. Jeg trenger ikke å sette meg inn i noe som helst for å mene det, sier Dahl til nrk.no.
Viktig vern
Kai Jensen forteller at det er Riksantikvaren (Direktoratet for kulturminneforvaltning) som er den eneste offentlige faginstansen som per dags dato har forvaltningsansvar for fartøyvernet i Norge.
- Fartøyvernpolitikken, som Riksantikvaren utøver, er i stor grad utarbeidet av Halden-ordførerens eget parti; AP. Når det gjelder MS Hamen spesielt så har Stortinget ved flere anledninger, med blant annet APs representanter i Miljø- og energikomiteen uttalt i forbindelse med arbeidet statsbudsjettet at MS Hamen må bevares, sier Kai Jensen til nrk.no.
Norsk Forening For Fartøyverns høyeste organ (Årsmøtet) har over flere år bedt styret jobbe særskilt med å sikre MS Hamen.
- Derfor er det meget trist at en offentlig person som AP-ordføreren i Halden kommer med slike negative uttalelser om dette fartøyet, sier Jensen.
Skulle ha tauet vekk og pusset opp
Eierne av det 1 350 tonn tunge lasteskipet M/S Hamen fra 1949 har fått nærmere to millioner kroner fordelt på 2009 og 2010 for å ruste opp skipet til å bli et minne om norske sjøfolks storhetstid.
Men Stiftelsen MS Hamen, som nå eier skipet, er uenig med Riksantikvaren - som har bevilget pengene, om hvordan midlene skal brukes og dermed ligger saken til behandling i Miljøverndepartementet.
Allerede i 1993 innvilget Riksantikvaren første gang søknaden om formell status som verneverdig skip, og 1994 tok Norsk Forening for Fartøyvern (NFF) kontakt med eier med formål å sikre fartøyet som minne fra utenriksfarten, men dette var uten hell. Skipet ble solgt i 1996 til opphugging.
En stiftelse ble opprettet i 2003 for å hindre opphugging av fartøyet, som nå fremstår noe mer forfallen enn da det gikk i opplag i 1986.
Riksantikvaren gjenopprettet i 2005 statusen som verneverdig skip.