– Min kollega holdt på å bli påkjørt av en lastebil i forrige uke. Hva skal man gjøre? Helst bør man jo stenge veien helt. Men det går jo dessverre ikke, sier Ubbe Backäng.
Han jobber som veiarbeider på Kjellstad i Lier, på et prosjekt som skal føre til økt sikkerhet for bilistene. Men veiarbeidernes sikkerhet trues av bilister som råkjører og bryter fartsgrenser. Ekstra ille er det i rushtiden.
– Da er det verst, for da skal alle hjem. Da er det nesten så man skulle tro det er et Formel 1-løp her, sier Backäng.
– For liten respekt
Og beskrivelsen til veiarbeiderne er ikke ukjent for Statens vegvesen.
– Vi ser jo at trafikantene har altfor lite respekt for veiarbeidsområder, og ikke minst den trafikkreguleringen som må skje der når det gjelder hastighet, dirigering av trafikk og alle former for skilting, sier prosjektleder hos Statens vegvesen, Tore Braaten.
– Man har en følelse av at noe kommer til å skje. Det er litt tøft, forklarer Backäng når han viser oss stedet der hans kollega holdt på å bli påkjørt.
Tall NRK har fått fra Statens vegvesen viser at det på landsbasis er registrert 625 personskader på veiarbeidere siden 2010. Tallene gjelder saker der en tredjepart, altså en trafikant, er involvert. I samme periode er det registrert 1454 «nestenulykker» ved arbeid på og langs vei.
Statens vegvesen mener hyppigere trafikkontroller er løsningen på problemet.
– Jeg tror det er godt grunnlag for å drive mer trafikkontroll fra politiet sin side. Hvem vet. Det vil vel kanskje skje, sier Braaten.
– Vi har hatt det innimellom, er svaret fra trafikkoordinator i Søndre Buskerud politidistrikt, Henning Skau.
– Særlig der veiarbeid har foregått over tid, så har vi hatt kontroller. Men ikke der det er korttidsarbeid, det får vi rett og slett ikke høre om før det er for sent.
– Vis hensyn
Han sier at politiets begrensede ressurser sørger for at aksjoner må planlegges i god tid.
– Det kan være like viktig for oss å stå utenfor en skole, som det er å stå ved et veiarbeidsområde. Men det er ikke dermed sagt at vi ikke kan gjøre det også, forklarer Skau.
– Vi hensyn. Vi gjør dette for dere, ikke fordi vi syntes det er gøy, er oppfordringen fra Backäng til bilistene.