Hopp til innhold

– Sårende når folk kommenterer hudfargen min

"Jævla innvandrer", er en setning flere taxisjåfører i Drammens-området ofte må svelge. Mange av dem opplever rasisme på jobben.

ID-kort til drosjesjåfør Bayat Mojtaba, Star Taxi
Foto: Nora Brønseth / NRK

– Ja, det er sårende, særlig hvis kommentaren går på hudfargen min, sier en sjåfør som NRK har snakket med.

– Det gjør vondt. Uansett hvor man er fra, eller hvilken religion eller hudfarge man har, så må man jo ta mennesket som det er, mener en annen drosjesjåfør i Drammen.

Drosjesjåfør Bayat Mojtaba, Star Taxi

Drosjesjåfør Bayat Mojtaba, Star Taxi.

Foto: Nora Brønseth / NRK

90 prosent av taxisjåførene i Drammen Taxi er av utenlandsk opprinnelse. De forteller om hendelser som ikke er så hyggelige.

– "Hvorfor er du i dette landet" eller "jævla muslim eller jævla innvandrer". Dette sier folk til oss, forteller en drosjesjåfør i Drammen.

For enkelte er det et stort problem, men hvor ofte det skjer, vet ikke daglig leder i Drammen Taxi, Odd-Ivar Gjersvik.

– Verst om natten og i helgene

Odd-Ivar Gjersvik, daglig leder i Drammen Taxi

Odd-Ivar Gjersvik, daglig leder i Drammen Taxi.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

– Det er særlig på fredag eller lørdag kveld når nordmenn har drukket, at det skjer. Det hender at folk bøyer seg ned mot drosjevinduet og slenger ukvemsord mot sjåføren, forteller Gjersvik.

– Hvor stort problemet er, vet jeg ikke. At problemet har blitt mindre, har jeg vanskelig for å tro, sier han.

Også Star Taxi er kjent med at deres ansatte opplever rasisme, sier kommunikasjonsansvarlig Tone Nedrestøl.

– Sjåfører med minoritetsbakgrunn opplever dessverre at de av og til får slengt rasistiske kommentarer. De sjåførene vi har snakket med, forteller at det problemet har vært konstant, forteller Nedrestøl.

– Når folk drikker, opplever vi det som verst. Det er gjerne fulle folk som gjør det, sier en sjåfør.

Velger norske sjåfører

– Hvis bilen kjøres av en som er mørk i huden, går de heller og ser etter en drosje som kjøres av en etnisk norsk, forteller Gjersvik.

Har dere noen tiltak mot dette problemet?

– Det viktigste vi gjør, er å sende sjåførene på service- og holdningskurs som er basert på at man skal snakke med passasjerene og være høflig. Dessuten legger vi vekt på at sjåførene skal lære seg godt norsk. Det skaper en god dialog og er preventivt, mener Gjersvik.