Hopp til innhold

Korona kan knuse drømmen om flyplassåpning

Håpet er å gjenåpne Moss lufthavn Rygge i 2021. Kan spredningen av koronaviruset og redusert flytrafikk torpedere prosjektet?

Moss lufthavn Rygge.

Terminalen på Rygge. Inntil 2016 var det stor trafikk her, og både Norwegian og Ryanair betjente flyplassen for flypassasjerer fra Østfold og Oslo-området.

Foto: Morten Holm

– Det er klart at dette får virkninger, men vi vet foreløpig ikke hvilke.

Det sier Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn, som jobber for å gjenåpne den tidligere så populære østfoldflyplassen.

Rygge ble stengt da Ryanair takket for seg i 2016, men målet er å gjenåpne i 2021.

En beslutning om dette må tas nå til sommeren.

Eierne sa i fjor sommer at de ikke var langt unna å kunne åpne allerede i 2020, men at de fikk litt for få avtaler med flyselskapene.

Hovedårsaken de pekte på var Boeings trøbbel med MAX 8-flyene, som var satt på bakken etter to fatale ulykker. Mange flyselskap har slike fly i bestilling eller stående uvirksomme.

Espen Ettre

Han tror på sommeren, da de må ta en beslutning om å iverksette en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge i april 2021. Akkurat nå er det korona som truer.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Rygges håp er at flyene skal komme i lufta igjen til sommeren, slik at trafikken tar seg opp igjen.

Men det bygger seg opp en ny mørk sky i horisonten; spredningen av et virus.

– Vi har hatt en plan og dialog med flyselskaper, og så kommer korona, sukker Espen Ettre.

Dersom etterspørselen etter flyreiser fortsetter å synke som følge av spredningen av koronaviruset, og det vedvarer til sommeren, kan det påvirke flyselskapenes lyst til å etablere helt nye ruter fra Rygge.

Flytrafikken rammes hardt

De siste dagene har den verdensomspennende virusepidemien bremset reiseaktiviteten og flyselskapene har måttet innstille ruter.

Onsdag meldte Norwegian at de kansellerer 22 langdistanseflyginger mellom Europa og USA fra 28. mars til 5. mai.

Generelt er det nedgang i etterspørsel etter flyreiser. I Kina er flytrafikken i de to månedene koronaepidemien har vart, redusert med over 70 prosent.

Det nye koronaviruset 2019-nCoV.

Det vakre viruset, som er mektig nok til å stanse flytrafikk og samfunnsliv. Flytrafikken reduseres nå fortløpende, også i Europa. Det kan få følger for planene om å gjenåpne Rygge.

Foto: CDC

Denne uka gikk den største lufthavnen i Norden, Kastrup i København, ut med en melding om at flytrafikken for resten av 2020 for øyeblikket er helt uforutsigbar.

Avinor vil i neste uke komme med sin prognose for ukene og månedene som kommer. Men allerede nå kan kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud si noe.

– Vi merker at det er mindre travelt, og vi forventer at korona vil prege trafikktallene i mars og april, og så må vi gjøre opp status ved påsketider.

I februar vil ikke de norske flytrafikktallene gå ned samlet sett.

Spørsmålet er hvor raskt flybransjen henter seg inn igjen, og er klare for å utvide rutetilbudet.

Drømmen er fjernere

På Rygge ligger terminalbygningen mørk på det fjerde året. Bare den store oransje lysreklamen holder stand.

Her hadde Ryanair over 40 ruter på det meste, og over 500 mennesker jobbet på Rygge.

Nå er det en enslig vaktmester som passer på å trekke ned i toalettene og holde bygget i stand.

Ryanair-fly på Moss lufthavn Rygge.

Ryanair fløy fra Rygge til mange destinasjoner, men trakk seg ut da flypassasjeravgiften ble innført. De lå også i rettslig konflikt om arbeidskontrakter i Norge. Nå har selskapet godtatt fagforeninger.

Foto: Jon Olav Nesvold

Espen Ettre trøster seg med at det er en stund til de etter planen skal åpne.

– Det er ikke før april 2021 og vi jobber med å gjennomføre den planen, og har ikke stoppet arbeidet. Kanskje går det over i tide til det, tenker han.

Det synspunktet støtter flyanalytiker ved Norges Handelshøyskole i Bergen, Frode Steen.

– Akkurat nå er vi alle preget av dette, men vi må tro at det roer seg i løpet av noen måneder. Så kan det så klart være uavklart i sommer, da man må ta en beslutning om gjenåpning, konkluderer han.