Hopp til innhold

Kleppa lover mer til NSB-pendlerne

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er ikke fornøyd med NSBs forslag om 8 kroner for to timers forsinkelse.

Magnhild Meltveit Kleppa

– Jeg synes at forslaget de kommer med ikke er godt nok. Det holder rett og slett ikke, sier Magnhild Meltveit Kleppa.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Etter vinterens togkaos med forsinkelser og innstillinger har det vært stor debatt om en kompensasjonsordning for pendlerne .

– Ikke godt nok

Pendlerforeningen har gått så langt som å kreve gratis reiser hvis toget er forsinket.

Lørdag skrev Aftenposten at NSB ønsker å gi togpendlere 8 kroner og 33 øre hvis toget er mer enn én time forsinket, noe Forbrukerombudet synes var for lite.

Heller ikke samferdselsministeren er fornøyd med NSBs forslag.

– Jeg synes at forslaget de kommer med ikke er godt nok. Det holder rett og slett ikke. Min ambisjon er å få til en refusjonsordning for pendlere som er klart bedre enn både NSBs og EUs forslag, sier Kleppa til Aftenposten.no .

LES: Fått nok av togkaoset

– Akutt for månedskort-pendlerne

Hun ønsker ikke å gå ut med detaljer om sitt forslag foreløpig og viser til at det fortsatt gjenstår litt arbeid.

Kleppa lover imidlertid at det vil innbære mer penger til togpendlerne.

Ministeren lover også at de reisende med månedskort ikke skal måtte lenge før noe skjer.

– Jeg ble svært overrasket da jeg kom inn i departementet og oppdaget at det i dag ikke finnes ordninger som omfatter månedskort-pendlere. Situasjonen er mest akutt for dem. Derfor er dette en sak som skal avklares med det aller første, sier Meltveit Kleppa lørdag til Aftenposten.no .

LES OGSÅ:

– Ikke avgjort

Informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby bekreftet i går at NSB har lagt fram forslaget, men understreket også at ingenting er endelig.

– Vi er i en prosess, og dette er ikke avgjort, sa han til NTB.

Forbrukerombudet ber NSB om å tenke seg litt mer om.

– Jeg antar at folk ikke synes dette er en tilfredsstillende kompensasjon. Det virker litt ugjennomtenkt. Derfor har vi bedt NSB tenke seg om en gang til, sa avdelingsdirektør Gry Nergård i Forbrukerombudet til Aftenposten lørdag.