Debatten om mulige erstatningsordninger har rast etter
de siste dagene.Kjøreledninger som har falt ned, skinnebrudd, signalfeil og tog som ikke virker i kulden - har gjort at tilliten til NSB er på frysepunket.
– Ekstra irritasjonsmoment
I dag ble det kjent at
, basert på punktlighets-målingene på de gitte banene.Pendlerforeningen i Østfold og Follo er ikke fornøyd med Forbrukerombudets løsning.
– Hvordan skal refusjonen egentlig foregå? Dette blir bare masse merarbeid for pendlerene og et ekstra irritasjonsmoment, sier leder Willy Frantzen.
LES:
– Ordningen er god nok
Han mener det kun er en løsning som er god nok ved forsinkelser. Nemlig gratis togreise.
– Det skal ikke være nødvendig å betale hvis toget er forsinket. Man skal gå på toget og reise dit man skal - uten å betale. Enkelt og greit, sier Frantzen til NRK.no.
Forbrukerombudet avviser kritikken fra Pendlerforeningen. Seksjonssjef Jo Gjedrem mener deres rabattordning er god - både for de reisende og for NSB.
– Det skal ikke koste mye krefter for forbrukerne, og det skal være enkelt å administrere. Etter vårt syn tilfredstiller vårt opplegg begge disse kravene, sier Gjedrem til NRK.no.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Lover ikke gratis reiser
NSB lover ikke Pendlerforeningen gratis reiser ved forsinkelser, men informasjonssjef Åge Kristoffer Lundeby understreker at det vil komme en kompensasjonsordning.
– Vi er nødt til å ha gode tilbakebetalingsordninger. Men om det blir hele reisens kostnad eller deler av den må vi komme tilbake til. NSB jobber med en egen rabattordning og den er til behandling i departementet, sier han.
Forbrukerombudets forslag til rabattordning, er Lundeby skeptisk til.
– Det blir feil å se på punktlighets-målingene. Det kan ikke være slik at alle som har kjøpt billett i et visst tidsrom, skal få rabatt. Det må være de som faktisk blir berørt, sier informasjonssjefen i NSB.