Hopp til innhold

Frykter Manglerudtunnelen blir ofret for E18

Venstre frykter at Arbeiderpartiet vil ofre Manglerudtunnelen for å få på plass ny E18 gjennom Asker og Bærum. Ap avviser påstanden som konspirasjonsteori.

E6 Manglerud

TUNGTRAFIKK: Tungtrafikken dundrer forbi blokkene på Manglerud. Ny tunnel vil fjerne støv, støy og eksos fra tusenvis av boliger i områdene Abildsø, Ryen, Manglerud og Høyenhall.

Foto: Olav Juven / NRK

Venstre mener å vite hvordan Arbeiderpartiet skal få byrådspartner Miljøpartiet De Grønne med på en E18-utbygging uten at det oppfattes som et prestisjenederlag for de grønne veimotstanderne.

Bakgrunnen er Oslopakke 3-forhandlingene, der toppolitikerne i Oslo rådhus og Akershus fylkesting kniver om hvilke vei- og kollektivprosjekter som skal få plass.

– E18 må på plass

Hallstein Bjercke (V)

PLASS TIL BEGGE: Hallstein Bjercke (V) sier at det ikke blir nødvendig å velge mellom sentrumstunnel og Manglerudtunnel.

Foto: Mette Ballovara / NRK

– Det blir ingen Oslopakke 3-løsning uten at det blir en eller annen løsning på E18. Der er Akershus veldig tydelige, konstaterer Venstres fungerende gruppeleder i bystyret, Hallstein Bjercke.

– MDG er på sin side veldig tydelige på at de ikke vil ha flere veier. Skal det bli noen E18, må Arbeiderpartiet gi en annen vei. Det ligger i dagen at det må bli Manglerudtunnelen.

– Når de nå åpner for å skrote Manglerudtunnelen, som etter min oppfatning ikke er et veiprosjekt, men et miljøprosjekt og et byutviklingsprosjekt, så blir jeg veldig skremt, sier Bjercke.

– Kreativt

Det var i Østlandssendingen før påske Andreas Halse (Ap) åpnet for å droppe Manglerudtunnelen og andre veiprosjekter i Oslo.

Han avviser imidlertid at dette skal være ledd i en strategi for å gjøre E18 spiselig for De Grønne.

Andreas Halse

KREATIVT: Andreas Halse (Ap) synes Venstres veibytte-teori er kreativ, men avviser at den stemmer.

Foto: Oslo kommune/Sturlason

– Det var morsomt og kreativt tenkt, og jeg har ikke tenkt på det selv, sier han lattermildt.

– Det er ikke spesielt aktuelt for oss å droppe Manglerudtunnelen, og jeg tror ikke det er spesielt aktuelt for De Grønne heller å akseptere et sånt bytte.

– Det jeg sa veldig tydelig var at det suverent viktigste i Oslo er å få til sentrumstunnelen, de nye baneløsningene og kollektivsatsingen. Så må andre ting prioriteres etter det, men det betyr ikke at det umulig å få til, sier Andreas Halse.

Rasende Bjecke

Hallstein Bjercke sier at det å åpne for å skrote Manglerudtunnelen gjør ham rasende.

– På Manglerud, Teisen, Ryen og Bryn bor det tusenvis av barn. Det kjører 150 000 biler forbi der hver eneste dag.

– Det er det området i Oslo som er mest plaget av støy og luftforurensning. Manglerudtunnelen handler ikke om å bygge en vei, men om å ta bort en vei.

Men hvis det må til, velger dere Manglerudtunnel eller sentrumstunnel?

– Vi vil selvfølgelig velge sentrumstunnel først, men det må ikke til. Det er plass til begge deler.

Hvordan skal dere få til det?

– Det handler om bompengefinansiering, og det handler om statlig finansiering. Både Arbeiderpartiet og Venstre vil at staten skal ta 70 prosent av de store kollektivinvesteringene som sentrumstunnel og Fornebubane.

– Får vi det til, er det mer enn god nok plass til både miljøprosjektet Manglerudtunnel og sentrumstunnel innenfor Oslopakke 3, sier Hallstein Bjercke.

Manglerudprosjektet

Slik presenterer Statens vegvesen Manglerudprosjektet. Etappe 1 er ny vei i dagen fra Klemetsrud til Ryen (gul strek). Den stiplede linjen er selve tunnelen.

Grafikk: Statens vegvesen