Frykt for karikaturstrid på skole

En tegning på tavlen, som en elev trodde skulle forestille profeten Muhammed, førte til uro blant mange muslimske elever ved Sogn videregående skole i Oslo.

Rahma Ibrahim

Rahma Ibrahim var en av elevene som følte seg krenket på grunn av ryktene om at en lærer skulle ha tegnet Muhammed på tavlen. I ettertid er hun fornøyd med forklaringen fra skoleledelsen.

Foto: Else Karine Archer / NRK

Denne uka måtte ledelsen på Sogn videregående i Oslo rykke ut for å stoppe ryktespredning og misforståelser på skolen, i et forsøk på å unngå bråk.

Utgangspunktet var en tegning på tavlen, som en av elevene trodde skulle forestille profeten Muhammed. Hun følte seg krenket og dermed startet det å ulme blant flere på skolen.

Følte seg krenket

– En lærer prøvde å forklare tegningens betydning for en elev. Han tegnet en strektegning av Jesus på tavla. Etterpå snakket han blant annet om Muhammed, sier rektor Thomas Koefod på Sogn videregående.

En muslimsk elev i mottaksklassen ble krenket da hun trodde det var Muhammed læreren hadde tegnet på tavla. Og selv om læreren og eleven fikk snakket sammen om misforståelsen, var det andre elever som plukket opp saken.

– Jeg fikk høre om hendelsen i skolegården. De sa at det var en lærer som hadde tegnet profeten og med en gang oppfattet jeg det som en krenkelse, sier Rahma Ibrahim elev ved skolen.

Ryktene spredde seg

Ryktene gikk raskt på skolen med 1250 elever, mange av dem med minoritetsbakgrunn. En lærer hadde tegnet Muhammed på tavla ble det sagt og elevene ville ha svar på hva som hadde skjedd.

– Jeg var ikke til stede, men jeg tror ikke han har tegnet profeten. Han snakket generelt om symbolikken rundt tegninger, sier Ali Bouabdillah, lærer ved skolen, muslim og opprinnelig fra Marokko.

Bouabdillah har snakket med den aktuelle læreren og eleven i et forsøk på å oppklare. Læreren som tegnet figuren er selv muslim.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Rektor Sogn videregående skole

Rektor Thomas Koefod og lærer Ali Bouabdillah ved Sogn videregående skole har begge arbeidet for å roe gemyttene blant de muslimske elevene.

Foto: Else Karine Archer / NRK

50 krevde svar

Etter påske skjønte rektor at det måtte et oppklaringsmøte til. Skoleledelsen ville for all del forhindre at saken skulle ta av i feil retning.

Noen elever gikk med lister og rekrutterte folk til å komme på møtet sist onsdag, forteller Ibrahim.

– Det var om å gjøre å få med seg flest mulig som var muslimer. For dette var en krenkelse av profeten vår og vi kunne ikke bare sitte og tenke at det var greit. Vi måtte gjøre noe, fortsetter hun.

Trakk seg fra møtet

Rektor regnet med det skulle komme 8 elever til møtet. Det kom rundt 50 som krevde svar. Trykket ble stort og da læreren som hadde tegnet figuren, så hvor mange som kom, trakk han seg fra møtet.

Han har heller ikke vært på skolen dagene etter.

– Han ble lei seg, sier rektor.

Forstod alvoret

Først da rektor så hvor mange som møtte opp, forstod han alvoret i saken.

Men Rahma Ibrahim, som også er elevmekler, følte hun fikk de svarene hun trengte fra ledelsen på møtet. Mange av de andre elevene vil også ha ro og få en slutt på ryktene.

– Som mekler så jeg saken fra to sider da jeg fikk vite hva som egentlig hadde skjedd, sier hun.

Holder dialogmøter

Nå er den minoritetspolitiske tenketanken Minotenk engasjert for å jobbe videre med elevene i dialoggrupper. Rektor presiserer at ingen har kommet med trusler i saken og at læreren kommer tilbake på skolen på mandag. Men bearbeidingen av saken kommer til å fortsette en stund til.

– Jeg håper at vi er gjennom prosessen i løpet av to uker. Da håper jeg alle har fått ordentlig informasjon og at alle har fått snakket ut, avslutter rektor.