Det skriver Bane Nor i en pressemelding.
Togstrekningen har hatt flere utfordringer etter at den åpnet for litt over ett år siden.
Det største problemet er vannlekkasjer.
I mai røk en strømkabel, falt ned og kom i kontakt med toget. Toget ble stående fast i tunnelen i flere timer.
– De har vel investert så mye penger i den, at de må gjøre det sånn, sier Christer Rymoen.
Han tar ofte toget gjennom Blixtunnelen.
Også togpassasjer Fiona Christensen syns det er dumt at tunnelen må stenges.
– De har brukt så mye penger, så gjør de det ikke ordentlig, Fiona Christensen. Bortkasta penger, sier hun.
Prioriterer rushtrafikken
Planen er at arbeidet skal starte i løpet av våren. Da ferdigstilles det i løpet av 2024.
Bane Nor skal stenge ett tunnelløp av gangen, mens det andre tunnelløpet er åpent for trafikk.
– Dette er spesielt viktig med tanke på rushtrafikken, forklarer utbyggingsdirektør Bettina Sandvin.
Rushtrafikken kommer til å gå tilnærmet som normalt i det ene tunnelløpet.
– Men de som reiser mot rushretningen eller utenom vil få litt lenger reisetid enn de har i dag, sier Sandvin.
Togene skal kjøre gjennom Blixtunnelen fra Ski til Oslo S i morgenrushet, og fra Oslo S til Ski i ettermiddagsrushet.
Togene i motsatt retning kjører på Østfoldbanens lokale linje. Reisetiden blir derfor forlenget med 15 til 20 minutter.
– For dårlig kvalitetskontroll
– Vi håper jo nå virkelig at de ivaretar alle pendlerne, slik at alle får muligheten til å komme seg på best mulig måte inn til Oslo.
Det sier Ronny Aukrust, leder i pendlerforeningen i Indre Østfold.
For pendlere fra både Østfold og Follo er tunnelen på Follobanen viktig.
At Bane Nor nå skal stenge tunnelen kom ikke som en overraskelse på han.
– Det er selvsagt trist at de allerede nå må gå til så store grep og utskiftninger i en så ny tunnel. Her er det jo tydeligvis noe som ikke er gjort helt etter boka.
– Og det er jo ting vi har påpekt underveis, legger han til.
Han tror kvalitetskontrollen må ha vært for dårlig.
Bytter ut strømledningene
Togene som kjører gjennom Follobanens tunnel, får i dag strøm fra aluminiumsliner i taket av tunnelen.
På grunn av vannlekkasjer har det dryppet alkalisk vann på disse ledningene. Det har ført til problemer i tunnelen.
– For å bedre strømforsyningen og redusere risikoen for at dette skjer igjen, er det nødvendig å bytte strømlinene til kobberliner, og forenkle strømforsyningsanlegget, sier Sandvin.
Nå leter Bane Nor etter en entreprenør som kan bistå i arbeidet.
Sandvin vil ikke si noe om hva kostnadene av arbeidet kan bli.