Hopp til innhold

Bane Nor skal skifte strømledning i Blixtunnelen

Planen er å stenge ett tunnelløp av gangen, mens det andre tunnelløpet er åpent for trafikk.

Blixtunnelen på Follobanen

Follobanen går gjennom Blixtunnelen mellom Oslo og Ski.

Foto: Nicolas Tourrenc / Banenor

Det skriver Bane Nor i en pressemelding.

Togstrekningen har hatt flere utfordringer etter at den åpnet for litt over ett år siden.

Det største problemet er vannlekkasjer.

I mai røk en strømkabel, falt ned og kom i kontakt med toget. Toget ble stående fast i tunnelen i flere timer.

Les også Follobanen stengt igjen: – 36 milliarder, og så virker den ikke? Det er godt gjort!

Øyvind Hjemdal venter på toget til Fredrikstad på Oslo S, etter at Blixtunnelen på Follobanen ble stengt nok en gang. Hjemdal er skallet og har på seg en hvit t-skjorte, og en sort ryggsekk. han smiler og ser i kameraet.

– De har vel investert så mye penger i den, at de må gjøre det sånn, sier Christer Rymoen.

Han tar ofte toget gjennom Blixtunnelen.

Også togpassasjer Fiona Christensen syns det er dumt at tunnelen må stenges.

– De har brukt så mye penger, så gjør de det ikke ordentlig, Fiona Christensen. Bortkasta penger, sier hun.

Fiona Christensen på Ski stasjon

Fiona Christensen syns det er dumt at tunnelen på Follobanen stenges.

Foto: Adan Hassan Tassamma / NRK

Prioriterer rushtrafikken

Planen er at arbeidet skal starte i løpet av våren. Da ferdigstilles det i løpet av 2024.

Bane Nor skal stenge ett tunnelløp av gangen, mens det andre tunnelløpet er åpent for trafikk.

– Dette er spesielt viktig med tanke på rushtrafikken, forklarer utbyggingsdirektør Bettina Sandvin.

Bettina Sandvin, konserndirektør Utbygging, Bane NOR

Bettina Sandvin er utbyggingsdirektør i Bane Nor.

Foto: Aksel Jermstad / Bane NOR

Rushtrafikken kommer til å gå tilnærmet som normalt i det ene tunnelløpet.

– Men de som reiser mot rushretningen eller utenom vil få litt lenger reisetid enn de har i dag, sier Sandvin.

Togene skal kjøre gjennom Blixtunnelen fra Ski til Oslo S i morgenrushet, og fra Oslo S til Ski i ettermiddagsrushet.

Togene i motsatt retning kjører på Østfoldbanens lokale linje. Reisetiden blir derfor forlenget med 15 til 20 minutter.

– For dårlig kvalitetskontroll

– Vi håper jo nå virkelig at de ivaretar alle pendlerne, slik at alle får muligheten til å komme seg på best mulig måte inn til Oslo.

Det sier Ronny Aukrust, leder i pendlerforeningen i Indre Østfold.

For pendlere fra både Østfold og Follo er tunnelen på Follobanen viktig.

Mann med grå jakke ser rett inn i kameraet

Leder i pendlerforeningen i Indre Østfold, Ronny Aukrust håper pendlerne ivaretas.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

At Bane Nor nå skal stenge tunnelen kom ikke som en overraskelse på han.

– Det er selvsagt trist at de allerede nå må gå til så store grep og utskiftninger i en så ny tunnel. Her er det jo tydeligvis noe som ikke er gjort helt etter boka.

– Og det er jo ting vi har påpekt underveis, legger han til.

Han tror kvalitetskontrollen må ha vært for dårlig.

Les også Bane Nor får kritikk i ny granskningsrapport

rapport om Follobanen

Bytter ut strømledningene

Togene som kjører gjennom Follobanens tunnel, får i dag strøm fra aluminiumsliner i taket av tunnelen.

På grunn av vannlekkasjer har det dryppet alkalisk vann på disse ledningene. Det har ført til problemer i tunnelen.

– For å bedre strømforsyningen og redusere risikoen for at dette skjer igjen, er det nødvendig å bytte strømlinene til kobberliner, og forenkle strømforsyningsanlegget, sier Sandvin.

Nå leter Bane Nor etter en entreprenør som kan bistå i arbeidet.

Sandvin vil ikke si noe om hva kostnadene av arbeidet kan bli.