Hopp til innhold

– Dobbeltsporet gir byene unik mulighet

– Dobbeltsporet jernbane gir en nærmest historisk sjanse for byutvikling i Østfold, mener fylkesvaraordfører Siv Henriette Jacobsen (Ap).

Tog kommer inn på Sarpsborg stasjon og folk krysser jernbanesporet

SARPSBORG STASJON: Storsamfunnet investerer rundt 50 milliarder kroner i dobbeltsporet i Østfold. Byene må bruke dette til en byutvikling rundt stasjonene, mener fylkesvaraordfører Siv Henriette Jacobsen (Ap).

Foto: Jon Gimmingsrud

De store Østfold-byene må utvikle områdene ved jernbanestasjonen for å få effekt av dobbeltsporet, mener varaordføreren i Østfold fylkeskommune.

– Det er jo helt naturlig med noe motstand mot et prosjekt som kommer til å gjøre store endringer i bybildet. Men i tillegg til å fokusere på enkeltmenneskene som blir berørt, må man også se på mulighetene for byutvikling, sier hun.

Kritikk på folkemøter

Folk fra Jernbaneverket holdt informasjonsmøter i Sarpsborg og Fredrikstad forrige uke. Mange som var opptatt av eget hus og nabolag møtte opp og kritiserte planene om at jernbanen skal gå gjennom bysentraene. Også i Halden har flere tatt til orde for å få

Siv Henriette Jacobsen

HISTORISK: Dobbeltsporet gir en nær historisk mulighet, mener Siv Henriette Jacobsen.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

jernbanelinjen ut av byen.

Motstand mot dobbeltspor gjennom Sarpsborg sentrum

Halden stasjon står på en flishaug - kan bli flyttet

Men Jacobsen mener det er viktig å ikke bare se de negative sidene med dobbeltsporet.

– Når nå staten, regjeringen og Stortinget investerer rundt 50 milliarder kroner i østfoldsamfunnet, så bør vi også gi noe tilbake gjennom å bygge opp byene våre rundt stasjonene, fortsetter hun.

– En motor for utviklingen

Lillestrøm har landets tredje største jernbanestasjon, og ordfører Ole Jacob Flæten (Ap) har erfaring med byutvikling rundt stasjonen.

– Stasjonen må ligge i sentrum. Og folk må bygge og bo rett ved jernbanestasjonen. Det er der vi må etablere arbeidsplasser og utvikle kulturtilbud. Det er der vi må ha by rett og slett, sier han.

Lillestrøm har hatt kraftig innbyggervekst de siste årene. Og sentrum er endret, men ikke uten motstand.

– Det som er utfordring for Lillestrøm som for andre byer, er at man krever en fortetting rundt jernbanestasjonene, og da vil arealene utsettes for en forandring. Det har vært krevende og møtt mye motstand. Folk liker ikke forandring, de vil ha det som har vært, sier Flæten.

Historisk sjanse

Fylkesvaraordfører Siv Jacobsen mener at Østfold-byene også må planlegge for vekst rundt stasjonene.

– Jeg vil si at det er en nesten historisk sjanse for østfoldbyene til å få til en ønsket utvikling av arbeidsplasser og befolkning. Hvis man ikke griper den, så lar man en stor sjanse gå fra seg, avslutter hun.