De store Østfold-byene må utvikle områdene ved jernbanestasjonen for å få effekt av dobbeltsporet, mener varaordføreren i Østfold fylkeskommune.
– Det er jo helt naturlig med noe motstand mot et prosjekt som kommer til å gjøre store endringer i bybildet. Men i tillegg til å fokusere på enkeltmenneskene som blir berørt, må man også se på mulighetene for byutvikling, sier hun.
Kritikk på folkemøter
Folk fra Jernbaneverket holdt informasjonsmøter i Sarpsborg og Fredrikstad forrige uke. Mange som var opptatt av eget hus og nabolag møtte opp og kritiserte planene om at jernbanen skal gå gjennom bysentraene. Også i Halden har flere tatt til orde for å få
jernbanelinjen ut av byen.
Men Jacobsen mener det er viktig å ikke bare se de negative sidene med dobbeltsporet.
– Når nå staten, regjeringen og Stortinget investerer rundt 50 milliarder kroner i østfoldsamfunnet, så bør vi også gi noe tilbake gjennom å bygge opp byene våre rundt stasjonene, fortsetter hun.
– En motor for utviklingen
Lillestrøm har landets tredje største jernbanestasjon, og ordfører Ole Jacob Flæten (Ap) har erfaring med byutvikling rundt stasjonen.
– Stasjonen må ligge i sentrum. Og folk må bygge og bo rett ved jernbanestasjonen. Det er der vi må etablere arbeidsplasser og utvikle kulturtilbud. Det er der vi må ha by rett og slett, sier han.
Lillestrøm har hatt kraftig innbyggervekst de siste årene. Og sentrum er endret, men ikke uten motstand.
– Det som er utfordring for Lillestrøm som for andre byer, er at man krever en fortetting rundt jernbanestasjonene, og da vil arealene utsettes for en forandring. Det har vært krevende og møtt mye motstand. Folk liker ikke forandring, de vil ha det som har vært, sier Flæten.
Historisk sjanse
Fylkesvaraordfører Siv Jacobsen mener at Østfold-byene også må planlegge for vekst rundt stasjonene.
– Jeg vil si at det er en nesten historisk sjanse for østfoldbyene til å få til en ønsket utvikling av arbeidsplasser og befolkning. Hvis man ikke griper den, så lar man en stor sjanse gå fra seg, avslutter hun.