Hopp til innhold

Svindel på nett

Oppsummert

Mange blir utsette for svindelforsøk på nettet, via sosiale medier, samtalar, tekstmeldingeer og e-post.

  • FHI advarer om svindel

    Folkehelseinstituttet advarer om at en aktør misbruker dem i en e-post hvor mottaker oppfordres til å teste helsen sin.

    – Vi står ikke bak tjenesten og har ikke sendt ut meldingen, skriver de på sine nettsider.

    De ber folk om å være varsom med å benytte tjenesten og legge inn private helsedata.

  • Vegvesenet advarer om svindelforsøk

    Profesjonelle svindlere utgir seg for å være fra Statens vegvesen og ber deg betale for å unngå ugyldig førerkort.

    – Det er svært uheldig at vårt varemerke misbrukes i slike svindelforsøk, og vi jobber jevnlig med å finne hvem som står bak og stoppe disse, sier Gjermund Skotte i Statens vegvesen i en epost til ABC Nyheter.

    De falske epostene viser til et nytt regelverk som omhandler alle som allerede er registrert med førerkort.

    Mottakerne blir bedt om å logge seg inn med personlige opplysninger på en fiktiv nettside, betale og fullføre oppdateringsprosessen.

    (NTB)

    en person som holder et førerkort
    Foto: Terje Bendiksby / NTB
  • Åtvarar mot Autopass-svindel

    Politiet åtvarar etter ei rekkje svindelmeldingar dei siste dagane. Folk har fått SMS eller e-post frå det som ser ut til å vere frå Autopass, der dei får beskjed om manglande innbetalingar. Dette har fått fleire til å gi frå seg betalingsinformasjon og bankID ved å trykke seg inn på ei lenke. Deretter har svindlarane tømt kontoen.

    Politiet sin nettpatrulje oppmodar folk om å ikkje klikke på lenker i SMS eller i e-postar, og vere merksam på meldingar som ber deg handle raskt eller oppgi sensitiv informasjon. Om skaden har skjedd, må du kontakte banken din raskt, skriv politiet sin nettpatrulje.

  • Ny digital løysing for å melde om svindel

    Tysdag lanserer politiet ei ny digital løysing for å melde svindel til politiet. Tenesta tillèt personar å melde frå til politiet frå «di eiga stove», skriv politiet i pressemelding.

    – Med denne løysinga er politiet kome eitt viktig skritt vidare i å få grep om den store samfunnsutfordringa som svindel er, seier politidirektør Håkon Skulstad.

    Den nye tenesta er eit skritt nærmare «eit nasjonalt saksinntak for bedragerisaker i Noreg». Politiet vil framover jobbe for å vidareutvikle tilbodet.

    Justisminister Astri Aas-Hansen og Økokrim-sjef Pål Kulø Lønseth

    Mottok 30.000 anmeldelser i fjor – nå håper de på enda flere

    Økokrim håper det nye systemet vil kunne fjerne skammen rundt å anmelde svindel.

  • Utleiesvindel i sosiale medier – studenter mest utsatt

    Mange studenter er på jakt etter bolig etter helgens opptak til høyere utdanning.

    – Svindlere utnytter situasjonen, og unge uten erfaring er mest sårbare, sier sikkerhetsspesialist Torgeir Pettersen i Frende Forsikring.

    Svindlerne blir spesielt aktive i blant annet Facebook-grupper.

    – Det er særlig aldersgruppen under 30 år som rammes, sier han.

    Svindlerne finner gamle boligannonser på Finn.no og forfalsker disse med nye bilder og opplysninger. De lover å holde av boligen, men sier at visning ikke er mulig.

    Samtidig kreves det innbetaling av depositum og kopi av legitimasjon som et krav for at boligen skal reserveres.

    E-postadresse er eneste kontaktmåte nederst i annonsen.

    – Aldri oppgi sensitive opplysninger før du har sett boligen fysisk, møtt utleier og signert en gyldig leiekontrakt, sier Pettersen.

    (NTB)

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no