Hopp til innhold

Svindel på nett

Oppsummert

Mange blir utsette for svindelforsøk på nettet, via sosiale medier, samtalar, tekstmeldingeer og e-post.

  • Politiet advarer mot svindel

    Flere har henvendt seg til politiet etter at de fikk SMS som utgir seg for å være fra namsfogd eller namsmann. Dette er svindel, advarer de.

    – Meldingen viser til en angivelig sak som må betales snarlig for å unngå gebyrer. Betaling kan gjøres ved å klikke på en lenke og oppgi sin BankID. Det er også meldt om et tilfelle der noen har fått en telefon fra en person som utgir seg for å være namsfogd, og som ber vedkommende innbetale et gitt beløp på konto, skriver Politidirektoratet i en pressemelding.

    Begge deler er forsøk på svindel, understreker de. Politiet råder folk til ikke å klikke på lenken, svare eller betale til konto via telefonen.

    (NTB)

  • Postnord advarer mot svindel

    Det advares mot svindelforsøk via e-post og SMS, der avsender utgir seg for å være selskapet.

    Det er også svindelannonser på ulike sosiale plattformer, skriver Postnord i en pressemelding.

    – Det er viktig å huske at Postnord ikke har noe med denne typen e-post eller SMS å gjøre. De sendes uten vår viten og vilje, og det er dessverre utenfor vår kontroll å stoppe dem, skriver de.

    – Den beste måten å beskytte deg mot svindlere på, er å alltid være på vakt. Klikk aldri på lenker hvis du ikke er sikker på hvor de fører deg, skriver Postnord.

    Postnord
    Foto: Beate Oma Dale / NTB
  • Eldre amerikanere svindlet for 38 mrd. i fjor

    Ifølge en fersk rapport fra FBI, økte antall meldte svindelsaker mot eldre amerikanere med 14 prosent i 2023.

    Flere enn 101.000 fornærmede på 60 år eller over meldte inn økonomisk svindel til FBIs klagesenter for nettkriminalitet i fjor.

    Totalt skal disse ha blitt svindlet for over 3,4 milliarder dollar, rundt 38 milliarder kroner. Den vanligste svindelmetoden var av typen som utgir seg for å være teknisk hjelp.

    – FBI kommer fortsatt til å prioritere bekjempelse av økonomisk utnyttelse av dem over 60, sier assisterende direktør Michael D. Nordwall.

    FBI tror også antallet svindelsaker blant eldre er underrapportert.

  • DNB ble forsøkt svindlet for 1,8 milliarder kroner i fjor

    I løpet av 2023 ble det utført bedrageriforsøk for 1,8 milliarder kroner mot DNBs kunder. Det er en økning på 45 prosent fra året før, ifølge en ny rapport.

    I sin rapport «Finansiell trygghet i en usikker verden» kommer det fram at antall DNB-kunder som ble forsøkt svindlet i fjor, er på samme nivå som året før, men at summen har økt kraftig.

    Rapporten viser at kundene til sammen ble forsøkt svindlet for 1,8 milliarder kroner – en økning på 45 prosent sammenlignet med 2022. Banken fikk stanset bedragerier for 1,5 milliarder. Selv om banken fikk blokkert de fleste svindelforsøkene, ble det gjennomført svindel for 268 millioner kroner.

    – I løpet av det siste året har vi fått en stor økning av angrep mot bedrifter og offentlige instanser, i tillegg til at den store økningen i bedrageriforsøk mot personkunder fortsetter. Heldigvis klarer vi å stoppe det meste, sier Maria Løvold, konserndirektør for Technology & Services i en pressemelding fra DNB.

    (DNB)

    Norges to største banker Nordea og DnB bekrefter at de har kunder som er rammet av den omfattende nettsvindelen med kort.
    Foto: Erik Johansen / NTB

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no