– I fjor så vi flere svindeltilfeller der folk ble svindlet for mange hundre tusen kroner.
Det sier seniorrådgiver Johannes Vallesverd i Nkom. Han leder også en ekspertgruppe mot digital svindel, som er satt sammen av Nkom, Økokrim, telefontilbydere og Finans Norge.
Det enorme og økende omfanget av digital svindel er bakgrunnen for at Nkom denne uken sendte et brev til norske telekomoperatører og ba dem iverksette strengere tiltak.
Årlig regner man med at 600 millioner kroner går tapt til internasjonal svindel. 100 millioner svindelsamtaler stoppes hvert år.
– Telefonoperatørene gjør allerede mye i dag, men det er fremdeles mye som må jobbes mer med, sier Vallesverd.
Spesielt har man sett økning i spoofing, en svindelmetode der en kriminell aktør forfalsker hvem som er avsender.
VG skrev fredag om svindlere som har tilranet seg telefonnummeret til en norsk politikvinne og brukt dette til å lure et utall personer i befolkningen.
Slike svindelforsøk ser Nkom og telefonoperatørene bare mer av.
– Det er et helt enormt omfang av svindeltrafikk, sier Vallesverd.
Han vil ikke gå for mye inn i detaljer rundt akkurat hva de nye tiltakene samlet sett innebærer, men et sentral punkt er at teletilbyderne nå får beskjed om å samarbeide enda tettere enn før om å stoppe svindelforsøkene.
– Det vi kan si er at det helt konkret vil bidra til å stoppe anrop som gjelder utenlandsk trafikk på norske numre.
NRK har sett brevet som Nkom har sendt operatørene.
Der står det blant annet at tilbyderne av offentlige telefontjenester skal – så langt det er teknisk mulig og økonomisk forsvarlig – sperre for anrop fra svindelaktører.
– Mener dere telefonoperatørene gjør for lite i dag?
– Vi har jo bedt dem intensivere tiltakene. De gjør mye, men vi vil at de skal gjøre mer.
Positive tilbydere
Samarbeidet skal foregå rundt trafikk fra utlandet. Det er i hovedsak de tre mobilnetteierne Telenor, Telia og Ice som mottar denne trafikken.
Alle de tre tilbyderne er positive til de nye tiltakene.
– Vi stiller oss positive til økt samarbeid med både bransjekolleger og myndigheter for å stoppe svindelforsøk mot norske mobilkunder, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Telia.
Telenor forteller at de allerede har iverksatt egne tiltak.
– Vi har allerede implementert et sikkerhetsfilter som har drastisk redusert mengden spoofing-anrop til Telenors mobilkunder, sier Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsrådgiver i Telenor.
Også Ice forteller at de er positive til tiltak som kan bidra til å begrense spoofing og andre digitale svindelforsøk mot kunder.
– Vi er allerede i god dialog med myndighetene om dette og er åpne for samarbeid med de andre telekomaktørene til beste for kundene, sier kommunikasjonssjef Andreas Veggeland i Ice.
Vallesverd i Nkom håper de nye tiltakene vil komme på plass i løpet av det neste halvåret.
– Det er mange brikker som skal på plass og flere aktører er involvert, sier han.
Han oppfordrer alle som blir utsatt for svindel å anmelde dette til politiet.