Hopp til innhold
Drosjekø
Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Drosjenæringa

Oppsummert

Regjeringa si drosjereform skal sikre auka konkurranse og betre tilbod til reisande. Sidan reforma vart innført i november 2020, er det registrert fleire tusen nye drosjeløyve her i landet.

  • Frustrert over taxier i Lillestrøm

    Det oppstår fullt trafikkaos og farlige situasjoner som følge av «feilparkerte» taxier utenfor Lillestrøm Stasjon.

    Det skriver Romerikes Blad.

    Korttidsparkeringen utenfor stasjonen er ment for biler som skal hente og levere reisende, og man kan stå her i maks ti minutter.

    Men korttidsparkeringen er også blitt et populært sted for taxisjåførene å parkere. Det er så mange taxier rundt stasjonen at taxiholdeplassen rett ved siden av stadig blir full, og da parkerer taxisjåfører heller på korttidsparkeringen.

    – Det er ikke lett å hente og bringe til Lillestrøm stasjon når taxiene tar alle korttidsplassene, sier bilfører Tore Larsen som nylig prøvde å finne parkering utenfor stasjonen.

    Politiet er informert om situasjonen, og har flere ganger i løpet av det siste året fjernet taxier fra korttidsparkeringen.

    Norges Taxiforbund mener problemet har oppstått fordi det har blitt for mange taxier etter frislippet i taxinæringen i 2020. Før dette begrenset behovsprøvingen antall taxisjåfører, mens det i dag er flere taxisjåfører på markedet.

    Lillestrøm stasjon
    Foto: Johanna Hauge
  • Drosjeeiere saksøker Oslo kommune

    Seks drosjeeiere er bekymret for lange ladekøer og saksøker nå Oslo kommune.

    Det skriver Dagens Næringsliv.

    Drosjeeierne ønsker å oppheve vedtaket om nullutslipp som trer i kraft fra 1. november.

    De mener det mangler et stort antall hurtigladere i Oslo og frykter hva det nye vedtaket vil føre til hvis det ikke oppheves.

    Bakgrunnen er at Oslo kommune gjennom Miljøkravforskriften har vedtatt at drosjer registrert for inntil ni personer skal være utslippsfrie fra 1. november i år.

    Taxi drosje
    Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK
  • Utvalg foreslår flere nye taxi-grep

    Drosjeutvalget er klar med sin andre rapport. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) lover enda flere grep for å rydde opp i bransjen.

    I rapporten foreslår utvalget blant annet at drosjeløyvehavere kun kan være tilknyttet én sentral, men at de kan tilby turer fra flere formidlingstjenester.

    Et annet forslag er å jobbe for å bedre arbeidsvilkårene og arbeidsmiljøet.

  • Alle som skal ha drosjeløyve må tilknyttes sentral

    Regjeringen endrer drosjereglene, opplyser de i en pressemelding. Fra 1. september må du være tilknyttet en sentral for å kunne ha løyve til å kjøre taxi. Sentraler må også ha et eget løyve.

    Målet med endringene er å sikre gode arbeidsforhold og bedre tryggheten og forbrukervernet til kunder, opplyser regjeringen.

  • Flere funn etter omfattende drosjekontroll

    Statens vegvesen har gitt syv drosjer bruksforbud og anmeldt en drosjefører etter den store drosjekontrollen de utførte i Oslo og Romerike i dag.

    Totalt 134 drosjer er foreløpig kontrollert.

    De syv som fikk bruksforbud ble tatt for blant annet manglende kjøreseddel eller løyvedokument i bilen, mens drosjesjåføren som ble anmeldt ikke hadde gyldig kjøreseddel overhode.

    Statens vegvesen registrerte også 94 brudd på yrkestransportforskriften, som for eksempel kan være å ikke ha synlig kjøreseddel i bilen eller at bilen mangler riktig merking.

    Skatteetaten, Nav, politiet, Justervesenet og løyvekontoret i Oslo kommune deltok også i kontrollen.

    Formålet var blant annet å sjekke at både sjåførene og bilene har alle tillatelser og løyver i orden, at bilene er i riktig teknisk stand og trygge å kjøre, og at taksametrene er riktig innstilt.

    Seniorinspektør Daniel Alexander Hals i Statens vegvesen forteller at de og andre etater jevnlig gjør kontroller av drosjer, men at denne storkontrollen er bestilt av Samferdselsdepartementet.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no