Hopp til innhold
Varer i butikk
Foto: Terje Pedersen / NTB

Dagligvarebransjen

  • Rekordomsetning for matbutikkene på svenskegrensa

    Både Nordby Supermarket og Maximat hadde historisk høy omsetning den siste uka etter at de norske matvarebutikkene satte opp prisene.

    – Vi omsatte for 20–30 prosent mer enn samme uke i 2019. Det er snakk om mange, mange millioner kroner i økt omsetning, sier butikkansvarlig Patrik Zäll på Nordby Supermarket til Sarpsborg Arbeiderblad.

    Det var den svenske avisa Strömstads Tidning som først omtalte rekordomsetningen.

    Ifølge Zäll ble uke 5 matbutikkens beste uke noensinne. (NTB)

  • Rema 1000 og Coop senker prisene igjen

    Rema 1000 senker prisene igjen, skriver de i en pressemelding. – – Siden 1979 har vi hatt som mål å ha de laveste dagligvareprisene. Det målet endrer vi aldri. Til tross for betydelig økte råvare- og innkjøpskostnader velger vi nå å senke prisene tilbake til nivået før 1. februar, sier Tom Kristiansen, administrerende direktør i REMA 1000 Norge.

    Coop gjør det samme. Det bekrefter kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn Takle Friis, til VG.

    – Vi har justert prisene ned igjen til det de lå på før 1. februar, slik at vi er konkurransedyktige, sier Friis til avisen.

    1. februar økte prisene på dagligvarer med et gjennomsnitt på 4,8 prosent.

  • Helsetopp ber matvarebransjen slutte å reklamere for usunne varer

    Myndighetene og matvarebransjen må samarbeide bedre, så det blir en endring i nordmenns helse, mener statssekretær.

    Ellers vil ikke helsevesenet klare å stå i utfordringene, er budskapet fra statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet. Han deltok i en paneldebatt med aktører i matbransjen hos Fafo torsdag

    – Reklame for ostepop og baconpølse – vi må snakke om det. «Tre for to sjokoladeboller» og så videre, vi må snakke om det. Hvis det ikke skjer en endring der, så nordmenns BMI fortsetter å gå opp, og vi ser at antall eldre går opp, og vi i tillegg skal bli sykere, så vil ikke helsevesenet klare å stå i dette.

    Bjørkholt sier Helsepersonellkommisjonens rapport tydelig vil tegne opp et bilde av at Norge vil slite med at veksten i helsepersonell er for lav sammenlignet med veksten i antall eldre. Da må befolkningen bli sunnere, påpeker Bjørkholt. Markedsføring av usunne produkter er et av grepene Bjørkholt trakk fram.

    Han deltok i debatt etter at Fafo la fram evaluering av «Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold».

  • Sp kritiske til EUs plastposedirektiv

    Senterpartiet har liten tro på at EUs plastposedirektiv vil ha noen effekt her i landet.

    EU har vedtatt at innen 2025 skal alle EU-borgere bruke maksimalt 40 plastposer per år.

    Det er unødvendig med et slikt påbud i Norge, mener Willfred Nordlund i Senterpartiet:

    – Jeg er veldig usikker på om det er her vi skal starte. Det skjer mye bra i dagligvarebransjen, der man har tatt grep, og mange kjeder har økt prisene på plastposene. Det er også en stor andel som er gjenvunnet plast. Det er veldig bra, sier Nordlund til NRK.

    – Det å begynne å lage forordninger, som blir lagt ned på oss uten at vi kan ta norske hensyn, det er jeg svært skeptisk til.

    Ida Thomassen i Framtiden i våre hender mener derimot plastposeregler er en god ide.

    – Vi mener at dette er bra fordi vi har en plastkrise i verden i dag. Det finnes så enorme mengder plast på jordkloden, og allikevel så fortsetter vi å produsere mer ny plast, sier Thomassen.

  • Nedgang i grensehandelen

    Tall fra DNB viser at nordmenns grensehandling fortsatt er betydelig lavere enn før pandemien, til tross for at grensene igjen er åpne for trafikk.

    I 2022 handlet nordmenn for 9,2 milliarder kroner på dagstur til Sverige, og det ble utført 5,2 millioner turer over grensen.

    Men selv med åpne grenser til söta bror tok langt færre nordmenn harrytur til Sverige i fjor. Antall dagsturer var 24 prosent lavere i 2022 enn i 2019, og uten justering for inflasjon endte beløpet fortsatt 16 prosent under. (NTB)

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no