Hopp til innhold

Lokket med priskrig – skrudde opp prisene da påsken startet

Idet nordmenn skal gjøre storhandelen, har dagligvarekjedene skrudd opp prisene på en rekke påskevarer igjen.

Bæreposer i bagasjerommet på en bil

Handleturen hos Kiwi, Coop Extra eller Rema ble brått dyrere da påsken startet.

Foto: Erik Johansen / NTB

Den heftigste priskrigen på påskemat varte ikke til påske i år.

Flere aviser omtalte at Solo, grillpølser og ketchup ble dumpet i pris av Kiwi, Coop og Rema i forrige uke. Men denne uken økte kjedene hylleprisene igjen.

Kjedene har blant annet satt opp disse varene i pris, viser NRKs prissjekk:

  • Ostegrill fra Gilde fra 21,70 til 41 kroner.
  • Grillpølser Gilde fra 27,90 til 42,90 kroner.
  • Magre Wienerpølser Gilde fra 32,40 til 59,90 kroner.
  • Idun Tomatketchup fra 12,40 til 19,40 kroner.
  • Cheeze Doodles fra 15,20 til 18,90 kroner.
  • Toro vafler mix fra 4,50 til 20,90 kroner.
  • Solo 1,5 liter fra 7,10 til 28,90 kroner.
  • Nonstop fra 16 til 29,90 kroner.
  • Freia M fra 18,60 til 29,90 kroner (Rema selger til 29,60 kroner).
  • Kremfløte Tine fra 19,90 til 21,90 kroner.
  • Twist fra 39,90 til 64,90 kroner.
  • Økologiske egg 6-pakning fra 13,80 til 18,90 kroner.
  • Gulost, egen merkevare, fra 56,80 til 84,90 kroner per kilo.
  • Peanøttsmør Mills 20,90 til 27,90 kroner.

Les også Svindyr paprika har ført til priskrig, men ikkje over heile landet

Mats Engebø om dyre matvarer

– Milliontap

Dagligvarekjedene sjekker prisene hyppig hos hverandre ved hjelp av prisjegere. NRKs prissjekk viser at kjedene har fulgt hverandre opp i pris over helgen.

Men en rekke varer er uendret i pris. Det gjelder blant annet frossent lammelår, appelsiner, Freia store melkesjokoladeplater, Kvikk Lunsj-flerpakninger og Finsbråten Wienerpølse.

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvag Arvin i Kiwi sier varene i listen ovenfor var presset ned til «kunstig lave priser siste uken før påske».

– Flere varer har blitt presset ned til unormalt lave nivåer og er solgt til «gi bort-pris». Noen priser har nå blitt justert tilbake til et mer normalt, men fortsatt lavt, nivå, sier hun.

Kristine Aakvaag Arvin

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvag Arvin i Kiwi.

Foto: Kiwi

– Etter store priskutt forrige uke er markedsprisen justert noe nå, på enkelte produkter, sier kategori- og Innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000.

Coop mener NRKs prissjekk viser et øyeblikksbilde, og ikke gir et riktig bilde.

– Vi må huske at vi har hatt en tøffere priskrig enn vi kan huske på lenge, som har kommet våre kunder til gode. At noen varer justeres etter slike kraftige kutt hvor enkeltprodukter selges med tap, er helt naturlig, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

Hvilken kjede skrudde opp prisene først?

– Det vet jeg ikke, sier Kristiansen.

– Hvordan kan Coop ikke vite det når dere har prissjekkere i butikkene til konkurrentene?

– Vi har ikke prisjegere i butikkene 24/7, og vi har nye tilbud og kampanjer hver eneste uke som konkurrentene følger. Å vite hvem som satte opp prisen på for eksempel påskeegget først, er umulig å svare på, sier Kristiansen.

Rema sier ingenting om hvilken kjede som var først ut, mens Arvin i Kiwi sier det varierer fra vare til vare hvilken kjede som skrudde opp prisene først.

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

Foto: Espen Solli / Espen Solli

– Vi har registrert at alle lavpriskjedene har vært nødt til å justere opp priser noe, men det har vært litt ulike varer som har blitt justert. Flere av varene det gjelder ble solgt til kunstige lave priser og med milliontap, sier Arvin.

– Hvor mange millioner sparer dere på å gjøre dette rett før folk tar storhandelen?

– De aller fleste kundene tar påskehandelen uken før påske, og det er da priskonkurransen på påskevarene er tøffest. I år har det vært hardere enn noen gang før. Å selge halvannen liter Solo til 7,10 kroner og vaffelmiks til 4,50 kroner går ikke i lengden, sier hun.

Les også Rollebytte i grensehandelen – flere svensker drar til Norge for å fylle handlekurven

FYLLER HANDLEKURVENE; Svenske Åsa Kutt og Mikael Olsson gjør som mange andre svensker nå. Handler billigere matvarer i Norge enn i Sverige.

VGs handleliste glapp ut

Både Kiwi, Rema og Coop Extra vil gjerne fortelle kundene at akkurat deres butikk er billigst. Et av de viktigste slagene står når VG kårer en prisvinner i VG Matbørs.

Prissammenligningene tas jevnlig, også før påske. Da prisene ble dumpet i forrige uke, hadde VGs handleliste som de bruker til å sammenligne kjedene ved en feil blitt offentliggjort mandag.

Torsdag skrev VG en sak om priskrigen, og at handlelisten hadde ligget ute i tre timer.

– Etter en helhetsvurdering har vi kommet fram til at det ikke blir prisbørs basert på denne handlelisten, sa nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken til sin egen avis.

NRK har spurt lavpriskjedene om prisoppgangen har noe å gjøre med at VGs påskematbørs tilsynelatende ikke ble noe av.

– Nei, det har det selvfølgelig ikke, sier Arvin i Kiwi.

– Skal Kiwi være billigst for kundene eller for VG Matbørs?

– Vi skal vinne kunden, sier hun.

Kiwi sa til VG at de hadde sett listen, mens Coops Kristiansen sier de ikke fikk det med seg, og avviser at prisoppgangen har en sammenheng.

– VG er superproffe når det gjelder pristester, vi vet ikke om de kommer, når de kommer eller hvor de kommer, sier han.

Line Aarnes i Rema sier de prøver å sette lavest priser uavhengig av VGs matbørs.

Les også Kiwi-eier med 2,85 milliarder i resultat etter skatt

Norgesgruppen

AKTUELT NÅ