Flere bedrifter bruker klimapåstander, som for eksempel klimavennlig og klimanøytral, i sin markedsføring.
- Nå blir bruken av slike påstander regulert, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.
LES:
LES:
- Påstander må ikke villede
På et møte mellom Forbrukerombudet og Barne- og likestillingsdepartementet om bruken av klimapåstander i markedsføring skal det ha blitt oppnådd bred enighet om behovet for klare retningslinjer for slik markedsføring.
- Det er positivt at enkeltbedrifter ønsker å gjøre en forskjell, men klimapåstandene må være riktige og forbrukerne må ikke bli villedet, sier Thon.
De nye, strenge kravene betyr at bedrifter må gjøre følgende:
- forplikte seg til å beregne egne utslipp
- redusere egne utslipp etter et fastsatt plan
- kjøpe sertifiserte klimakvoter for restutslippet
- være helt åpne på hvor store utslipp de har og hvor store klimakvoter de kjøper
- gjenta denne prosessen med jevne mellomrom
Forbrukerombudet understreker at kriteriene vil bli strenge, og at det ikke er sikkert at alle bransjer vil klare å redusere utslippene sine nok til å kunne bruke klimapåstander i sin markedsføring.
Retningslinjene vil bli sendt på høring før sommeren.