Hopp til innhold

Vil slå ned på falsk klimaskryt

Forbrukerombudet vil ha nye retningslinjer for markedsføringen av påståtte klimavennlige produkter.

Eksos
Foto: JOE RAEDLE / AFP

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Flere bedrifter bruker klimapåstander, som for eksempel klimavennlig og klimanøytral, i sin markedsføring.

- Nå blir bruken av slike påstander regulert, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

LES: Nye rekorder for etisk handel

LES: Nå skal oljen redde klimaet

- Påstander må ikke villede

På et møte mellom Forbrukerombudet og Barne- og likestillingsdepartementet om bruken av klimapåstander i markedsføring skal det ha blitt oppnådd bred enighet om behovet for klare retningslinjer for slik markedsføring.

- Det er positivt at enkeltbedrifter ønsker å gjøre en forskjell, men klimapåstandene må være riktige og forbrukerne må ikke bli villedet, sier Thon.

De nye, strenge kravene betyr at bedrifter må gjøre følgende:

  • forplikte seg til å beregne egne utslipp
  • redusere egne utslipp etter et fastsatt plan
  • kjøpe sertifiserte klimakvoter for restutslippet
  • være helt åpne på hvor store utslipp de har og hvor store klimakvoter de kjøper
  • gjenta denne prosessen med jevne mellomrom

Forbrukerombudet understreker at kriteriene vil bli strenge, og at det ikke er sikkert at alle bransjer vil klare å redusere utslippene sine nok til å kunne bruke klimapåstander i sin markedsføring.

Retningslinjene vil bli sendt på høring før sommeren.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger