- Vi vil gjøre hva vi kan for ytterligere å forbedre
flysikkerheten. Rapportering er da viktig, sier Gustavsen til NTB.
Luftfartstilsynets forslag om å hemmeligholde mer rundt
nestenulykker med fly for å sikre at flest mulig blir rapportert, har bakgrunn i et EU-direktiv som ennå ikke er vedtatt.
Samferdselsdepartementet har ikke tatt stilling til saken ennå, men i utgangspunktet er Norge nødt til å vedta direktivene som kommer fra EU.
- Jeg tror at dette forslaget lar seg kombinere med en stor grad av offentlighet. Et alternativ er at vi må anonymisere navnet på flymannskapet i enkeltsituasjoner. Jeg vil anta at det ikke er aktuelt å anonymisere hvilket selskap flyet tilhører, tror Gustavsen.
Direktivet trenger ikke å føre til radikale endringer i norsk praksis, mener Gustavsen. I Danmark er forslaget allerede gjort om til lov, selv om EU-direktivet ikke er ferdigbehandlet ennå.
- Vi må være veldig våkne på at vi ikke innretter oss slik at flyselskapene får dette som en sovepute ved at nesten-ulykker ikke blir offentliggjort. På lang sikt er både flyselskap og passasjerer tjent med full offentlighet, sier
samferdselsministeren.
Etter ferien vil han ha et møte med Luftfartstilsynet om saken.