Hopp til innhold

Vil ha påbud om vinterdekk

Forsikringsbransjen mener myndighetene må pålegge bilister å bruke vinterdekk om vinteren.

Snøkaos over Venabygdsfjellet

Forsikringsbransjen mener påbud om vinterdekk vil få ned tallet på trafikkulykker vinterstid. Her fra Venabygdsfjellet søndag.

Foto: Geir Randby/Nrk

I dag er det opp til bilistene selv å avgjøre hva slags dekk de ønsker å ha på. Men ifølge vegtrafikkloven skal man sørge for at bilen er utstyrt etter forholdene.

Denne helga møtte mange bilister på problemer da det begynte å snø i fjellet. Felles for mange av dem var at de ikke hadde lagt om til vinterdekk, selv om værmeldingen, Statens vegvesen og politiet varslet på forhånd om at vinteren var på vei.

Mange gambler

Jack Frostad, informasjonsdirektør i If.

Jack Frostad i If vil pålegge bilister å bruke vinterdekk.

Foto: Jostein Eilertsen, NRK

Ifølge tall fra If Skadeforsikring var i underkant av 14 prosent av bilene som var involvert i trafikkulykker vinteren 2010 skodd med sommerdekk. Selskapet anslår at for forsikringsbransjen under ett utgjør dette 15.000 biler i året.

Informasjonsdirektør Jack Frostad sier mange nordmenn gambler med å kjøre med sommerdekk året rundt. Nå mener han bilistene må pålegges å bruke rett dekk til rett sesong.

– Vi mener at det bør være pålegg i Norge om vinterdekk. I dag er det kun krav til mønsterdybde, og det gjør at mange gambler på å kjøre med sommerdekk hele året, sier Frostad til NRK.no.

Forsikringsselskapet sendte i fjor høst et brev til Samferdselsdepartementet hvor de ba om lovendring.

Erfaringer fra Sverige og Finland

Knut Arild Hareide

Knut Arild Hareide (KrF) vil se på erfaringer fra Sverige og Finland.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX
Bård Hoksrud hjemme i Langesund

Bård Hoksrud (Frp) vil ha mindre påbud og mer informasjon.

Foto: NRK

Både Sverige og Finland har i dag påbud om bruk av vinterdekk vintermånedene. Forslaget fra If ligger nå hos Vegdirektoratet som skal behandle saken videre.

Leder av transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget Knut Arild Hareide er åpen for å se nærmere på et eventuelt påbud.

– Min holdning er at man bør se på erfaringene fra Sverige og Finland før vi tar endelig stilling til dette, sier Hareide til NRK.no.

Komitekollega og samferdselspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet Bård Hoksrud er mer skeptisk til en lovendring.

– Jeg er ikke så veldig glad i påbud, men det er et paradoks at så mange kjører med sommerdekk på vinterføre, sier Hoksrud.

Han mener man i stedet bør se på problematikken knyttet til utenlandske vogntogførere som ikke er skodd for norske forhold.

– Jeg tror man må begynne der i første omgang. Så får vi heller jobbe mer med å bevisstgjøre folk på at de må sko seg etter forholdene, sier Hoksrud.

– Holder ikke å «ta sjansen»

Andre Fimreite

André Fimreite i Naf mener sommerdekk holder i snøfrie byer.

Foto: NAF

Seniorrådgiver André Fimreite i Naf forstår forslaget fra If i lys av helgas snøkaos.

– Men jeg har ikke veldig sansen for det. Vi vet at piggfrie vinterdekk på vått føre gir større bremselengde enn gode sommerdekk. Der hvor det ikke er nevneverdig mye vinter er det derfor bedre med gode sommerdekk, sier Fimreite til NRK.no.

Han rister likevel på hodet over norske bilister som årlig legger ut på sene høstturer i fjellet uten å sko bilen skikkelig.

– Det skjer hvert år at folk ikke har vett til å høre på værmeldingen eller bruke hodet. Det holder ikke at folk sier «Jeg tok sjansen». Man tar ikke sjanser når det handler om trafikksikkerhet, sier Fimreite.

Han sier Naf og andre som jobber med trafikksikkerhet har et felles ansvar for å prøve å vekke folks hukommelse.

– Vi kan antakelig ikke gjenta dette nok. Men jeg håper og tror at noen som har opplevd dette i år husker på dette til neste år, sier Fimreite.

Avviser påbud

Vegdirektoratet som har saken til behandling, mener derimot at dagens lovverk er godt nok.

– Det er ikke aktuelt med et pålegg om vinterdekk i Norge. Gjeldende lov- og regelverk er godt nok. Kravet er at du skal være riktig «skodd» etter forholdene til enhver tid. Det bør være tilstrekkelig, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet til NTB.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger