Hopp til innhold

Vil granske 5-sifrede nummer

Ringer du til banker, taxi-selskap, strømleverandører og enkelte offentlige etater blir du ofte henvist til femsifrede nummer. Det kan raskt bli en dyr fornøyelse. Nå varsler Forbrukerombudet at de vil vurdere det rettslige grunnlaget for bruken av slike numre.

fem ungdommmer med iphone i hånda

DYRE VANER. Mange virksomheter har tatt i bruk femsifret nummer for gjøre det enklere å ta kontakt. Men det er også dyrere for kundene. Forbrukerombudet vil nå se på det rettslige grunnlaget for slike numre.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

– Vi får henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de synes det er dyrt. Men kundene har ikke noe valg da dette ofte er den eneste måten å komme i muntlig kontakt med næringslivet på, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad.

LES OGSÅ: Teleoperatørene vil ikke oppgi hva de tjener

LES OGSÅ: Tjener ingenting på servicenumre

LES OGSÅ: Nkom: Må ikke opplyse om regnskap

Nytt EU-direktiv

I forbindelse med at forbrukerrettighetsdirektivet ble innført i norsk rett, ble markedsføringsloven endret i 2014, i tråd med EUs egne direktiv.

En ny bestemmelse forbyr nå næringsdrivende å henvise forbrukere til et telefonnummer som belaster forbrukeren med en «høyere takst enn grunntakst» dersom forbrukeren skal ta kontakt i forbindelse med en inngått avtale.

Det er antagelig snakk om store summer som forbrukere må betale hvert år

fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad

Forbrukerombudet vil derfor vurdere det rettslige grunnlaget for hvordan 5-sifrede og andre spesialnummer brukes i dag.

LES OGSÅ: – Telenor og NetCom kommer til å ta seg bedre betalt

– I strid med loven?

– Vi vil se om vi har hjemmel til å endre dagens praksis. Vi regner med å ta stilling til dette før jul, sier Tonje Hovde Skjelbostad.

Hun ønsker ikke å spekulere i om bruken av spesialnummer er en bevisst måte å øke inntektene på.

Tonje Hovde Skjelbostad

– Vi vil se om vi har hjemmel til å endre dagens praksis. Vi regner med å ta stilling til dette før jul, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad.

Foto: CF Wesenberg

– Men det er antagelig snakk om store summer som forbrukere må betale hvert år, uavhengig av hvem pengene ender opp hos. Vi vil vurdere om det er i strid med loven å henvise kunder til dyre spesialnumre, som 810-, 815- eller 5-sifrede numre, når forbrukere vil ta kontakt om inngåtte avtaler eller kjøp, understreker Skjelbostad.

LES OGSÅ: TeliaSonera får kjøpe Tele2 med vilkår

– Ser ingen konkurranse

Det er Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) som koordinerer ordningen med 5-sifrede nummer. I den norske nummerplanen er det satt av 8.000 slike numre. Hittil er 1.100 spesialnumre tatt i bruk i Norge.

Nkom ser ikke bort fra at teleoperatørene snart kan bli utfordret til å senke prisene.

hans jørgen enger

Seksjonssjef for telefoni og nummerforvaltning ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Hans Jørgen Enger.

Foto: Nkom

– Foreløpig ser vi ingen konkurranse på bruk av 5-sifrede nummer. Spørsmålet er om dette er ren melking av kundene eller om operatørene har så store ekstra kostnader som prisene tilsier, sier seksjonssjef for telefoni og nummerforvaltning ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Hans Jørgen Enger, og tilføyer:

– Vi skulle gjerne sett mer konkurranse på dette, for eksempel ved at prisene ble satt ned eller at det ble tatt inn i fastprispakkene som teleoperatørene tilbyr.

LES OGSÅ:

Vant til «gratis» ringetid

Han viser til at nordmenn har vendt seg til at de fleste innenlandske anrop skal være tilnærmet gratis, det vil si inkludert i abonnementsavgiften som de fleste betaler per måned.

Spørsmålet er om dette er ren melking av kundene eller om operatørene har så store ekstra kostnader som prisene tilsier

seksjonssjef ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Hans Jørgen Enger

– Derfor har mange vanskelig for å akseptere at enkelte nasjonale anrop fortsatt koster ekstra, påpeker Hans Jørgen Enger.

Forbrukerrådet i Norge sier i likhet med Forbrukerombudet at engasjementet blant forbrukerne er stort.

– Gi selskapene tilbakemelding

Ingeborg Flønes, Forbrukerrådet

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Foto: Forbrukerrådet

– Mange opplever at telefonregningen blir ekstra høy når de må ringe et femsifret nummer. Det kan være særlig dyrt når du ringer fra en mobiltelefon, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes. Hun ber forbrukerne gi selskapene tilbakemelding dersom prisopplysningen er for dårlig.

– Når du ringer inn for en feil, skal du i teorien ikke betale for den feilen hvis selskapet har ansvar for den, understreker Flønes.

LES OGSÅ: Dekningskravene er innfridd

– Skal ikke betale ekstra

I dag har mange fri ringetid til vanlige åttesifrede numre til mobil- og fasttelefon. Ringer du derimot et 5-sifret nummer, er minuttprisen ofte to kroner eller mer.

Vårt utgangspunkt er at kundene ikke skal betale ekstra for å klage eller reklamere

fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad

Forbrukerombudets bekymring er at forbrukere lar være å kreve sine rettigheter fordi kostnadene ved å stå i telefonkø, sammen med tidsbruken, gjør det lite attraktivt å kreve sin rett.

– Vårt utgangspunkt er at kundene ikke skal betale ekstra for å klage eller reklamere, sier Tonje Hovde Skjelbostad.

LES OGSÅ: Snart kan du betale «alt» med mobilen

Én million samtaler

oslo rådhus

Oslo kommune mottar om lag én million samtaler årlig til sitt femsifrede nummer.

Foto: Lien, Kyrre / NTB scanpix

En stor andel av henvendelsene til Oslo kommune går via femsifret nummer.

– 02180 mottar cirka én million samtaler i året. Fra tid til annen mottar kommunen spørsmål fra publikum om kostnadene ved å ringe 02180, sier avdelingssjef Wenche Kristoffersen i Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune.

Ifølge Kristoffersen betaler innringer kr. 0,99 for oppstart av samtalen og kr. 1,99 per minutt fra fast- og bredbåndstelefon. Taksten for bruk av mobiltelefon vil variere, og avhenger av type abonnement.

Oslo kommune tilkommer ingen inntekter fra prisen som teleleverandørene opererer med

avdelingssjef Wenche Kristoffersen i Utviklings- og kompetanseetaten i Oslo kommune

– Oslo kommune tilkommer ingen inntekter fra prisen som teleleverandørene opererer med, sier Kristoffersen.

LES OGSÅ: Konkurranse gav prishopp

– Dobbel skjevhet

Forbrukerombudet har forståelse for at kunder opplever det urettferdig å måtte betale regningen for dyre spesialnummer når de ønsker hjelp til noe som ikke fungerer.

– Du betaler allerede en sum for å motta en tjeneste. Når den tjenesten ikke fungerer, og du da må betale ekstra takst for å komme i kontakt med tilbyder, blir det en dobbel skjevhet, påpeker fagdirektøren.

Hun mener det er særlig urimelig om forbrukeren er nødt til å ringe den næringsdrivende for å si opp en avtale, med tilhørende venting i kø og forsøk fra selskapet på å vinne kunden tilbake.

– Vi ser at det kan være uheldig og problematisk, sier Tonje Hovde Skjelbostad.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger