Hopp til innhold

– Utopi å utestenge bilen fra sentrum

Planene om å gjøre Oslo sentrum bilfritt bekymrer taxinæringen og parkeringsselskapene som risikerer å tape store penger. De mener byrådets planer er en utopi.

Privatbilfritt sentrum

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Oslos nye byregjering vil gjøre byen til Europas miljøhovedstad.

De vil:

  • Gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden
  • Opprette et nett av bilfrie gater i hele indre by
  • Fjerne parkeringsplasser som kommer i konflikt med sykkelutbygging.

I stedet vil byregjeringen bygge ut kollektivtilbudet og få mange flere til å bruke sykkel som transportmiddel.

Vi tror det er utopi at hele sentrum blir bilfritt. Mange er avhengig av transport i taxi eller i spesialtransport til jobb, til offentlige institusjoner eller til helsetilbud i Oslo sentrum, sier Glenn Tuxen, leder av Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling.

Offentlig transport vil ikke hjelpe alle, for det er mange som har problemer med å forflytte seg til fots,mener bransjen.

Byrådserklæringen legges frem på Østmarkssetra

RØDGRØNN: Byrådserklæringen ble lagt frem mandag og inneholder mange tiltak for å gjøre Oslo til en grønnere by. Fra venstre Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (AP) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Foto: Edin Babic/NRK

Dialog og unntak

– Å få sentrum bilfritt vil føre til at mange ikke vil kunne komme seg frem til det de skal gjøre, sier Tuxen.

Men taxinæringen håper altså at den nye byregjeringen vil åpne for unntak slik at taxier skal kunne kjøre i egne trasèer inn i indre by.

– Vi håper på en dialog med det nye byrådet slik at vi kan komme frem til løsninger til det beste for taxiene, for folk flest og for miljøet i byen, sier Tuxen.

Les også: Slik skal de rødgrønn styre Oslo

Fundamental bilfiendtlighet

En annen bransje som rammes hardt er eierne av parkeringshus. Noen av landets mest trafikkerte og lønnsomme parkeringshus ligger i Oslo sentrum. Men uten biltrafikk, er det heller ikke behov for alle de store parkeringshusene.

Vi er bekymret for den litt fundamentale bilfiendtligheten til det nye byrådet, og at man ikke klarer å se bilen som et supplement til andre transportmidler, sier Lars G Monsen, daglig leder i Norpark, bransjeforeningen for offentlige og private parkeringsselskaper.

Nå er parkeringsbransjen spent på om det i fremtiden blir mulig å kjøre til parkeringshus innenfor Ring 1.

Det handler om store penger og mange arbeidsplasser.

– Det bør flere utredninger på plass før man bestemmer seg for å lukke sentrum helt. Husk at det fort blir økt trafikk i randsonen av sentrum, dersom sentrum tømmes for biler, sier Monsen.

Les også: Rødt sier ja

Les også: En krigserklæring mot E18

Norpark vil jobbe for at alle eksisterende parkeringshus i Oslo sentrum fortsatt skal fylles med biler. Organisasjonen ønsker unntak slik at parkeringsanlegg skal kunne brukes.

Bilene skal ut

Miljøpartiet de Grønne har stått i front for et bilfritt Oslo sentrum.

– Vi vil at den unødvendige private bilismen skal ut av Ring 1. Så må vi gjøre en vurdering underveis hvilken type transport vi må ha i sentrum, og det vil vi gjøre i dialog med grupper som blir berørt av dette, sier Hanna Marcussen i Miljøpartiet de Grønne.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger