Solberg om ektemannens uttalelser: – Jeg er en bedre strateg

Erna Solberg smilte da hun ble konfrontert med ektemannens uttalelser om at Frp bør vurdere regjeringsdeltakelsen. – Jeg en bedre strateg på disse spørsmålene.

Erna Solberg fikk spørsmål om hun er enig med sin mann om at Frp bør vurdere sin plass i regjeringen.

YTRINGSFRIHET: – Mitt ekteskap er ikke sånn at jeg ber min ektemann holde munn, sa Solberg på spørsmål fra pressen om hun vil be ektemannen la være å uttale seg til pressen framover.

Valglogo

Sindre Finnes, som er gift med Solberg, er i Dagsavisen sitert på at «det blir stadig mer opplagt at Frp må gå en runde med seg selv om de egentlig skal sitte i regjering».

– Han har nok ikke gitt noe intervju, jeg tror han har gått rundt og drodlet litt når han har snakket der (på valgvaken, red. anm). Jeg tenker at vi får bare stole på at det er jeg som driver med valgstrategi i vår familie, sa Solberg under pressekonferansen tirsdag.

Sier Høyre tar ansvar

Men Finnes er ikke den eneste som nå sier åpent at Frp bør vurdere å forlate regjeringen.

Gårsdagens valg ble en stor skuffelse for partiet. Med en oppslutning under ti prosent murrer det nedover i partirekkene. I Oslo Frp har både Carl I Hagen og Christian Tybring-Gjedde tatt til orde for en diskusjon rundt regjeringsdeltakelsen.

Solberg ser ingen dramatikk i at Frp gjør opp status.

– Min opplevelse er at alle partier gjør det hele tiden, altså vurderer om de får nok igjen for å sitte i regjering, eller ikke. I Høyre har vi kanskje en litt annen holdning. Når velgerne har pekt på oss, så tar vi ansvar i gode og onde tider. Det har vært vår samarbeidsfilosofi og vår arbeidsfilosofi. Jeg er ganske sikker på at det blir enden på visen for andre partier også, sa Solberg under pressekonferansen.

Blått fall

Men det er ikke bare Frp som er skuffet. Også i Høyre hadde mange håpet på et bedre resultat.

Selv om Høyre tviholder på mantraet om at valgresultatet er det nest beste kommunevalget på 30 år, kommer de ikke unna at Høyre og Frp fremstilles som valgets tapere.

Med en oppslutning på 23,2 prosent faller Høyre 4,7 prosentpoeng sammenlignet med brakvalget for fire år siden.

Dermed er Høyre det partiet som går mest tilbake i kommunevalget 2015.

Tapte storbykampen

Etter 18 år ved roret i Oslo, mister trolig Høyre makten i hovedstaden til fordel for et rødgrønt byråd. Høyre går tilbake i samtlige storbyer, og også i Bergen og Tromsø tyder valgresultatet på at de røde overtar den blå makta.

Høgreleiar og statsminister Erna Solberg seier at ho er tåleg nøgd med valet.

Solberg tror mye av dette skyldes slitasje, personvalg og nominasjonsprosesser framfor et ønske om en ny politisk kurs.

– I Bergen er det klart at dette er et lokalt resultat med så stor tilbakegang (...) Tromsø kan også klart forklares med personskifte og nominasjonsprosessen. Ikke så mye med politikken og innholdet, men at en veldig populær ordfører ikke stilte til valg etter et nominasjonsmøte.

Mener sofaen vant

Solberg avviser dermed at valgresultatet er en beskjed fra velgerne om at regjeringen bør endre kurs.

– Jeg ser ikke dette som en dom over det regjeringen har gjort. Valgresultatene spriker. Dette er et genuint kommunevalgresultat. Vi går fram i enkelte kommuner, vi går sterkt tilbake i andre kommuner, sier Solberg.

– Det som er leit er at vi ikke har klart å mobilisere flere til å stemme. Jeg største utfordringen for hele det politiske liv er at så få har stemt. Egentlig er vi alle tapere, for det er sofavelgerne som har vunnet.

Statsminister Erna Solberg mener nedgang til Høyre og Frp skyldes at mange velgere ble hjemme.

LOKALVALG: Erna Solberg avviser at det skuffende lokalvalget vitner om at folket er misfornøyde med Høyre/Frp-regjeringen.

AKTUELT NÅ