NRK Meny
Normal

Ekstrem skogbrannfare: – Har aldri hatt så høy beredskap som nå

Flere titalls skogbranner herjer i Sør-Norge. Søndag morgen er situasjonen under kontroll, men Anne Rygh Pedersen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er bekymret for at brannene vil blusse opp igjen utover dagen.

Skogbrann Halden

EKSTREM SKOGBRANNFARE: Skogbranner herjer over store deler av Sør-Norge. Myndighetene har nå rekordmange helikoptre i beredskap.

Foto: Jonas Borge Svendsen/ NRK

– Det ble gjort en fantastisk innsats i går. Nå på morgenen er det forholdsvis rolig på helikoptersiden, sier avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Søndag morgen er åtte helikoptre i innsats.

Til sammen seks helikoptre arbeider nå med å slukke en skogbrann i Bykle, Setesdal.

Ett er satt inn for å slukke en brann i Halden, mens ett helikopter er sendt til Breisjøen i Aurskog-Høland.

Anne Rygh Pedersen, avdelingsdirektør for Næringsliv, produkter og farlige stoffer

ØKT BEREDSKAP: DSB vil se hvordan det går med de ekstra skogbrannhelikoptrene som er satt inn, før de ber om bistand fra EU, sier Anne Rygh Pedersen.

Foto: Anita Andersen / DSB

– Vi har 15 som vi kan sende ut i løpet av dagen dersom det skulle bli behov for det, sier Rygh Pedersen.

– En krevende situasjon for mannskapene

– Dette er en helt spesiell situasjon, som krever helt spesielle innsatser. Det er utrolig krevende for mannskapene der ute. Brannene er i utilgjengelige områder, det er langt å bære utstyr og langt unna vann, sa avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i DSB til NRK lørdag.

Lørdag herjet over 20 skogbranner i Telemark, og om lag like mange i Agder. I tillegg var det flere skogbranner i andre deler av Sør-Norge.

DSB var bekymret for at brannmannskapene begynte å bli slitne. Søndag morgen opplyser Rygh Pedersen at mannskapet har fått hvile, og er klar til dyst.

Brannvesenet får bistand av Sivilforsvaret, Røde Kors og frivillige i arbeidet.

– Ekstrem skogbrannfare

– Skogbrannfaren er ekstrem. Det har den vært over ganske lang tid, med veldig alvorlig tørke, men nå har vi fått det ustabile været med lyn og tordenvær i tillegg. Det har gjort situasjonen veldig mye mer komplisert, sier Pedersen.

Flere helikoptere jobbet fredag med å slukke de mange skogbrannene fra lufta.

SE VIDEO: Brannhelikopter var fredag i gang med å slukke de mange skogbrannene.

Lørdag økte DSB antallet skogbrannhelikoptre i beredskap, slik at det nå er totalt 22 helikoptre klare til innsats.

– Vi har nå flere helikoptre i beredskap og innsats enn vi noensinne har hatt, sier Pedersen.

Til sammenligning er det ett skogbrannhelikopter i beredskap i en normalsituasjon.

Vurderer fortsatt bistand fra EU

I tillegg til å øke helikopterberedskapen til rekordhøyt nivå, sendte DSB før helgen et såkalt forhåndsvarslet til EU, hvor DSB varsler at de kan komme til å måtte be om bistand fra EUs vannbombefly i slukkearbeidet.

Når Norge nå har sendt et forvarsel om at det kan bli behov for hjelp på kort varsel, betyr det at flyet vil kunne være på plass innen 24 til 48 timer.

DSB har foreløpig ikke bedt EU om vannbombefly, men vurderer situasjonen fortløpende.

– Vi har en vurdering utover søndagen hvorvidt vi vil be om flere fly, sier Pedersen.

Årsaken til at DSB ikke allerede har bedt om bistand fra EU, er at helikoptre er best egnet til norske forhold, ifølge Pedersen.

Vannbombeflyene fyller tankene ved å fly langs vann, og de trenger derfor en lang vannflate.

– Foreløpig er de brannene vi har i Norge nå, best egnet for slukking med helikopter. Det dreier seg om at de er langt fra vann, og helikoptrene har bedre løsninger knyttet til det å hente opp vann fra mindre tjern og innsjøer, sier Pedersen.

Blir situasjonen enda verre enn nå, vil det bli aktuelt å be om bistand fra både Forsvaret og EU, legger hun til.

Brannbombefly i Spania

VANNBOMBEFLY: DSB har sendt en henvendelse til EU og varslet at de kan komme til å måtte be om bistand fra EUs vannbombefly.

Foto: ALBERT GEA / Reuters
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger