Hopp til innhold

Vil gjøre det enklere å slippe unna parkeringsbøter

Nå skal du ikke lenger få bot dersom du kommer et par minutter etter at parkeringstiden har gått.

Nå skal nye regler for parkeringsselskapene gjøre det enklere for bilistene. For eksempel skal du ikke lenger få bot dersom du kommer to minutter etter at parkeringstiden har gått.

Dagsrevyen: Mange har opplevd å måtte betale irriterende parkeringsbøter.

I dag sender regjeringen ut et forslag til nytt parkeringsregelverk for privat- og offentlig parkeringsvirksomhet.

Samferdselsminister Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen opplevde selv at parkeringsvaktene sto og ventet rundt hjørnet for et par år siden.

Foto: Peter von Tangen-Jordan / NRK

– Vi ønsker ryddige forhold i parkeringsbransjen, og foreslår nå et felles parkeringsregelverk. Nå skal de som bøtelegges få en klagemulighet, og vi vil danne et tilsynsorgan for parkeringsselskapene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ble selv bøtelagt

Solvik-Olsen sier til NRK at han sist ble bøtelagt for manglende parkeringsbillett for noen år siden.

– Det var på en gratis parkeringsplass, men jeg glemte å trekke lapp fordi gutten min måtte på do. Da sto de og ventet rundt hjørnet, sier han.

Samferdselsministeren beskriver situasjonen som fryktelig irriterende, fordi det var mange ledige parkeringsplasser, og fordi det i utgangspunktet var gratis.

– Det er i sånne tilfeller parkeringsbransjen får et unødvendig dårlig rykte. De er mer til irritasjon enn å gjøre en tjeneste, sier han.

I forslaget vil regjeringen blant annet samordne satser for parkeringsgebyrer, opprette et tilsyn og innføre en felles, uavhengig klageordning.

Regjeringen ønsker at boten skal falle bort dersom:

  • Billetten er synlig, men snudd.
  • Billetten ikke er synlig, men kan fremvises i ettertid.
  • Bilfører kan dokumentere at parkeringen er betalt av bilfører.
  • Parkeringsautomaten er i ustand – bilfører skal i slike tilfeller undersøke om det finnes alternativ betaling i nærheten, og opplyse om feilen innenfor frontruten.
  • Betaling til feil automat.

Tre satser

Solvik-Olsen sier at de ønsker at størrelse på kontrollavgiften skal oppleves mer rimelig, og at den står i forhold til overtredelsen.

– Vi vil derfor ha differensierte satser, og samtidig skal det være tydelig når man har formildende omstendigheter som bedre ivaretar forbrukeren.

Regjeringen foreslår derfor tre ulike satser som reaksjon for ikke å overholde parkeringsreglene. Den laveste satsen på 300 kroner vil gjelde for små overtredelser, som å ikke trekke parkeringsbillett ved gratis parkering, eller å feilparkere på kunde- og gjesteparkering.

Normal sats for en parkeringsovertredelse vil være 600 kroner. Det er i tillegg foreslått en høy sats på 900 kroner for feilparkering på parkeringsplasser for forflytningshemmede.

Provisjonsforbud

– Dette er ikke den største saken i verden, men det handler om gi folk en litt enklere hverdag. Nå er det for mange cowboyer i parkeringsbransjen, som melker folk for penger, og som står rundt hjørnet og gir høye bøter, sier Solvik-Olsen.

Regjeringen foreslår også et forbud mot provisjonsavlønning av parkeringsvaktene.

– Vi ønsker at parkeringsbransjen skal leve av at folk betaler for å parkere, ikke at det er bøtene de skal leve av. Når de lever av bøtene, blir de mye mer aggressive og lar ikke tvilen komme den berørte til gode, og da blir det mange tvistesaker, sier samferdselsministeren.

Ønskes velkommen av bransjen

Lars Monsen

Leder i Norges Parkeringsforening, Lars Monsen, er glad for forlaget.

Foto: Peter von Tangen-Jordan / NRK

Leder i Norges Parkeringsforening, Lars Monsen tar imot forslagene med åpne armer.

– Det er for oss veldig bra at disse reglene kommer på plass. Det vil føre til en opprydding i bransjen, hvor vi får vekk de useriøse aktørene.

Hva med forbudet mot provisjon?

– Det er vi veldig glade for. Våre medlemmer har ikke sånne ordninger i dag, og vi ønsker heller ikke at de skal ha det. Det er viktig for hele bransjen at de ansatte jobber på normale lønns- og arbeidsbetingelser.

Han sier at de såkalte cowboyene i bransjen nå får det tøffere, og håper at de forsvinner.

Forslaget til regjeringen ligger ute til høring til 1. september.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger