Hopp til innhold

Siste tur med Vy på Sørlandsbanen

Vy tapte anbudet om Sørlandsbanen mot britiske Go-Ahead. I dag kjører de sin siste tur etter 75 år på skinnene.

Vy-tog

I 1944 åpnet hele Sørlandsbanen. Det har siden da vært Norges Statsbaner (NSB), som i år fikk navnet Vy, som har kjørt togene på strekningen.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Det er vemodig. Det er mange tiår med historie som får en ny milepæl, både for ansatte og kunder, sier kommunikasjonssjef i Vy Åge-Christoffer Lundeby.

I 1944 åpnet hele Sørlandsbanen. Det har siden da vært Norges Statsbaner (NSB), som i år fikk navnet Vy, som har kjørt togene på strekningen.

I oktober 2018 ble det klart at britiske Go-Ahead vant Norgeshistoriens første trafikkpakke som er lagt ut for konkurranse om togtrafikk.

Trafikkpakken omfatter Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. For å drifte i Norge har selskapet startet opp Go-Ahead Norge AS.

Dermed går det siste toget i Vys regi på Sørlandsbanen fra Oslo Sentralstasjon i dag, lørdag 14 desember klokken 14:25 til Stavanger.

Fallende selvtillit for Vy

– Vi kommer til å savne folkene, det blide sørlandet. Så er det enkelte ting vi ikke kommer til å savne så mye. Som bløt snø som gjør at trær detter over kontaktledningen, og vind som rusker med seg saltvann og blokkerer signalanlegget, en del sånne ting, sier Lundeby.

Konkurransen stod mellom NSB, svenske SJ, og den kommersielle britiske aktøren Go-Ahead.

– Alle tre hadde svært gode tilbud. Vi var enige om at kvalitet skulle telle 60 prosent og pris 40 prosent. Til slutt var det pris som ble avgjørende, ettersom kvaliteten hadde såpass marginale forskjeller, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik til NRK etter avgjørelsen som kom for over et år siden.

Kommunikasjonssjef i Vy Åge Kristoffer Lundeby på Oslo Sentralstasjon

– Vi hører at de ansatte som skal over til Go Ahead har kommet seg videre, og sånn skal det være. Men akkurat i dag er det vemodig, sier kommunikasjonssjef i Vy Åge-Christoffer Lundeby.

Foto: Erlend Aas / NTB

– Ta godt vare på Sørlandsbanen, kundene og alle ansatte, vi vil savne dem og ønsker dem lykke til i årene som kommer, sier Lundeby til sin overtaker Go-Ahead.

Han forteller at jubelen stod i taket etter at det ble klart mandag at Vy vant kampen om Bergensbanen.

– Selvtiliiten vår har rast litt nedover etter at vi omstilte oss og likevel har tapt. Den lettelsen da mandag var helt utrolig.

Britisk mor

Direktør i Go Ahead Norge Cathrine Elgin gleder seg til oppstarten søndag, og sier selskapet ser på seg selv som helt norske.

Go-Ahead er tildelt kontrakten for Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen

Direktør i Go Ahead Norge Cathrine Elgin.

Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

– Vi har helt klart en britisk mor, men flere av oss som jobber i administrasjonen har lang fartstid innen norsk jernbane. Vi er ikke en britisk aktør som kommer inn her på helt andre premisser og tror at vi skal få til ting som ikke lar seg gjøre, sier Elgin.

Men du representerer et selskap som har fått kritikk for å endre Sørlandsbanen til Sørtoget.

– Først og fremst endrer vi ikke navn på Sørlandsbanen, det er infrastrukturen. Det vi endrer navnet på er det vi kaller persontog, og det kaller vi for "Sørtoget". Det har skapt en del debatt, men vi er veldig fornøyde med det.

Søndag starter 200 nye ansatte i ny jobb hos Go Ahead Norge, og første toget går fra Stavanger klokken 06:47.

– Nå jobber vi med å få de aller siste detaljene på plass. Vi overtar først nå alt av materiell i løpet av disse siste timene, det har vært en utfrdring for oss. Men vi gleder oss veldig, sier Elgin.

AKTUELT NÅ